loading...

ارز دیجیتال - بیت کوین

مدیاک بازدید : 498 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:33 نظرات (0)

براساس برآورد تازه‌‌ای ازسوی پژوهشگران دانشگاه کمبریج، مصرف جهانی انرژی در شبکه‌‌ی بیت‌کوین از میزان مصرف برق کل سوئیس پیشی گرفته است.

 

 

هفته‌‌ی گذشته یک ابزار آنلاین با نام شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج یا CBECI در دسترس عموم قرار گرفت که با هدف برآورد میزان انرژی موردنیاز برای حفظ شبکه‌‌ی بیت‌ کوین به‌‌صورت لحظه‌ای و نهایتا محاسبه‌‌ی میزان کل مصرف سالیانه این شبکه طراحی شده است. در حال حاضر، محاسبات CBECI نشان می‌‌دهد که شبکه‌‌ی جهانی بیت‌‌کوین بیش از ۷ گیگاوات برق مصرف می‌‌کند. این مصرف انرژی طی یک سال  به ۶۴ تراوات‌‌ساعت می‌‌رسد. این میزان انرژی از کل مصرف برق کشور سوئیس در همین بازه‌‌ی زمانی (معادل‌‌با ۵۸ تراوات‌‌ساعت) بیشتر بوده است؛ بااین‌حال، هنوز به مصرف انرژی سالیانه‌‌ی کلمبیا (۶۸ تراوات‌‌ساعت) نمی‌رسد.

 

بیت کوین / Bitcoin

 

مصرف انرژی سالیانه‌‌ی  شبکه‌‌ی بیت‌کوین از کشور سوئیس نیز پیش گرفته است

 

مسئله‌ی یادشده بدان معنی است که بیت‌کوین هم‌‌اکنون مسئول ۰.۲۵ درصد از مصرف انرژی برق کل جهان است. این انرژی معادل روشن‌‌نگه‌‌داشتن تمام سماورهای برقی انگلستان برای مدت ۱۱ سال است. از سوی دیگر، در یک برآورد عجیب و در عین‌‌ حال تامل‌‌برانگیز دیگر عنوان شده که میزان کل تلفات برق تجهیزات الکترونیکی غیرفعال ولی آماده‌‌به‌‌کار در آمریکا هنوز از  چهار برابر مصرف شبکه‌‌ی بیت‌‌کوین بیشتر است. مایکل راچز، یکی از هم‌‌بنیان‌‌گذاران CBECI طی اظهارنظری گفته است:

 

ما می‌‌خواهیم از این مقایسه‌‌ها برای رسیدن به یک جمع‌‌بندی بهره ببریم. بازدیدکنندگان از سایت می‌‌توانند خود تصمیم بگیرند که آمار و ارقام ارائه‌‌شده به‌‌نظرشان بزرگ است یا کوچک.

 

مقاله‌های مرتبط:

بیت کوین به‌تنهایی و در عرض 20 سال، فاجعه اقلیمی رقم خواهد زد

بیت کوین و تاریخچه‌ ای که به هدف اصلی سیلیکون‌ولی نزدیک شد

کاملا واضح است که بیت‌‌کوین به مصرف مقادیر بالایی از انرژی نیاز دارد. استخراج‌‌کنندگان (یا ماینرها) این انرژی را صرف محاسبات دائمی در سخت‌‌افزارهایی کامپیوتری می‌کنند تا شبکه را حفظ کنند و اعتبار نقل‌‌و‌‌انتقالات درون آن را تضمین کنند. با وجود این، مهم است که بدانید این آمار و ارقام تنها براساس تخمین ارائه شده‌‌اند. مرکز سرمایه‌‌گذاری جایگزین کمبریج که خود بر پروژه‌‌ی CBECI نظارت داشته است، دیدگاهی متعادل‌‌تر دارد. این مرکز می‌‌گوید:

 

به‌‌سختی می‌‌توان یک برآورد مطمئن در مورد میزان مصرف برق بیت‌‌کوین ارائه کرد. این برآوردها بیشتر به یک تصویر لحظه‌‌ای از وضعیت بازار شباهت دارد و  اغلب اوقات اعداد حاصل از یک مدل به‌‌کلی با نتایج حاصل از مدل‌‌های پیشین متفاوت است.

 

CBECI نیز این عدم‌‌قطعیت را درقالب تعریف یک کرانه‌‌ی بالایی و پایینی در برآوردهای خود گنجانده است. کرانه‌‌ی پایینی این محاسبات، عددی حدود ۲۲ تراوات‌‌ساعت را نشان می‌‌دهد؛ درحالی که کرانه‌‌ی بالایی کمی کمتر از ۱۵۰ تراوات‌‌ساعت است (توجه کنید که این آمار و ارقام ممکن است از زمان انتشار مطلب حاضر کمی تغییر پیدا کرده باشند).

 

Bitcoin

 

با توجه به فاصله‌ی این کرانه‌ها، باید گفت با یک گستره‌‌ی واقعا وسیع مواجه هستیم. این خود دلیلی است که چرا نباید دقت واقعی این برآوردها را چندان جدی بگیریم. به‌‌عنوان مثال، یک برآورد دیگر از سوی Digiconomist، حکایت از مصرف ۷۰ تراوات‌‌ساعتی شبکه‌‌ی بیت‌‌کوین در هر سال دارد. این عدد، حدود ۶ تراوات‌‌ساعت بزرگتر از برآورد CBECI دانشگاه کمبریج است (CBECI در این لینک، به سازوکار و روش محاسبات مربوط‌‌به این برآوردها اشاره کرده است که درصورت علاقه می‌‌توانید مطالعه کنید).

 

صرف‌‌نظر از اینکه اعداد و ارقام واقعی چقدر باشند، باید اذعان کرد که مصرف انرژی شبکه‌‌ی بیت‌کوین چشمگیر است. نکته‌ی تامل‌‌برانگیزتر اینکه رشد مصرف انرژی این شبکه شتاب درخورتوجهی هم داشته؛ به‌‌گونه‌‌ای که گاهی اوقات حتی در بازه‌‌ی زمانی ۶ ماهه و کمتر نیز برق مصرفی شبکه توانسته تا میزان دو برابر رشد کند. این رشد مصرف در انرژی قطعا با آثار زیست‌‌محیطی واضحی همراه خواهد بود. با این حال، باتوجه به نامشخص‌‌بودن نوع منابع تأمین انرژی شبکه‌‌ی بیت‌کوین، برآورد دقیق میزان کربن منتشر‌‌شده و درنتیجه حجم آثار زیست‌‌محیطی ناشی‌‌از این شبکه بسیار دشوار خواهد بود.

 

متوسط مصرف انرژی این شبکه‌‌ی ارز دیجیتال در ازای هر تراکنش‌‌ نیز مقادیر بالایی را به خود اختصاص داده است. الکی دِوریس، یکی از کارشناسان شرکت مشاور سرمایه‌‌گذاری PwC می‌‌گوید در حال حاضر، تعداد تراکنش‌‌های این شبکه به کمتر از ۱۰۰ میلیون واحد در هر سال می‌‌رسد. این میزان در مقایسه با حجم ۵۰۰ میلیارد واحدی کل تراکنش‌‌های مالی شبکه‌‌ی مالی سنتی واقعا ناچیز است. دوریس برآورد می‌‌کند که میزان مصرف انرژی بیت‌کوین در ازای هر تراکنش به‌‌تنهایی بیشتر از مجموع مصرف شبکه‌‌ی جهانی بانک‌‌ها است.

مدیاک بازدید : 504 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:33 نظرات (0)

قیمت بیت‌کوین از ابتدای سال ۲۰۱۹ روند صعودی را طی کرد و امروز با عبور از مرز ۱۰ هزار دلار، به کانال ۱۱ هزار دلار وارد شد.



قیمت بیت‌کوین امروز از مرز ۱۰ هزار دلار عبور و پس از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۸، رکورد جدیدی به‌نام خود ثبت کرده است. کارشناسان اعتقاد دارند ثبت این رکورد به‌عنوان نقطه‌ی عطفی در مسیر بازگشت رمزارز مادر به مسیر اوج است. شایان ذکر است بیت‌کوین در زمان نگارش این مطلب با قیمت ۱۰,۷۰۰ دلار مبادله می‌شود.


در دسامبر گذشته، قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود پس از دوران سقوط زمستان رمزارز رسید و رکورد ۳,۲۰۰ دلار را ثبت کرد؛ ولی از آن زمان تاکنون، ارزش این ارز دیجیتال تقریبا سه‌برابر شده است. فراموش نکنید پیش از سقوط شدید بیت‌کوین در سال ۲۰۱۸، قیمت آن در دسامبر۲۰۱۷ به ۱۹,۵۰۰ دلار رسیده بود.


مقاله‌های مرتبط:

هر آنچه درباره لیبرا، ارز دیجیتال فیسبوک باید بدانید

دلایل افزایش ارزش بیت‌ کوین در سال جاری میلادی

پیداکردن نیروی محرکه‌ی قیمت بیت‌کوین مانند همیشه دشوار است. البته، شاید معرفی رمزارز لیبرای فیسبوک را بتوان به‌عنوان نیرویی مهم در افزایش قیمت در نظر گرفت. فیسبوک، غول شبکه‌ی اجتماعی، در هفته‌ی گذشته رمزارز خود به‌نام لیبرا را معرفی کرد که برخی کارشناسان آن را رقیبی جدی برای بیت‌کوین می‌دانند. گفتنی است معرفی ارز دیجیتال فیسبوک با قانون‌گذاری‌‌های بیشتر در دنیای رمزارزها همراه خواهد بود که شاید اثرهای مثبتی بر بازار نگذارد.


بیت‌کوین، باارزش‌ترین رمزارز جهان، همیشه ابزاری برای تبادل و خریدوفروش دیگر رمزارزها هم بوده است. در دنیای ارزهای سنّتی، دلار آمریکا معمولا چنین نقشی را ایفا می‌کند؛ درنتیجه، وقتی رمزارز فیسبوک از سال آینده به‌صورت رسمی شروع‌به‌کار کند و نمونه‌های مشابه هم به‌مرور معرفی شوند، احتمال افزایش ارزش بیت‌کوین بیشتر هم خواهد بود.


صعود شدید بیت‌کوین بخشی از صعود کلی بازار رمزارزها است. اتر، ارز شبکه‌ی مشهور اتریوم، نیز اکنون قیمتی بیش از ۳۰۰ دلار دارد که رکورد بیشترین قیمت آن در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. بیت‌کوین کش، لایت‌کوین، مونرو و دش هم‌اکنون در بالاترین ارزش خود در سال جاری میلادی قرار دارند.

مدیاک بازدید : 502 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:32 نظرات (0)

یکی از کامپیوترهایی که در پروژه‌ی تاریخی آپولو به کار گرفته شده بود، به‌منظور استخراج بیت‌ کوین دوباره راه‌اندازی شده است.

 

 

کامپیوترهای راهنمای آپولو (AGC) بخشی از انقلاب تکنولوژی بودند که به ناسا کمک کردند برای اولین‌بار پای انسان روی ماه برسد. در دوره‌ای که کامپیوترها در بهترین حالت اندازه‌ی یک یخچال بودند، وزن یک AGC حدود ۳۲ کیلوگرم بود.

 

گروهی از تاریخ‌شناسان کامپیوتری به یکی از این کامپیوترها دست پیدا کرده و آن را دوباره راه انداخته است. کن شیریف (Ken Shirriff) یکی از اعضای تیم تصمیم گرفته پاسخ این پرسش را پیدا کند که آیا این کامپیوتر برای استخراج بیت کوین مناسب است یا خیر.

 

یک کامپیوتر تولیدشده در دهه ۶۰ میلادی، میلیاردها برابر سن کهکشان زمان نیاز دارد تا یک بلاک بیت کوین استخراج کند

استخراج بیت کوین یکی از مراحل اساسی در فرایند حفظ دفترکل اشتراکی (Shared Ledger) ارز دیجیتال یا بلاک‌چین به شمار می‌رود. هر کاربر برای اینکه بتواند یک بلاک به بلاک‌چین اضافه کند، باید مسئله‌ای بسیار سخت را حل کند: پیدا کردن بلاکی که تابع هش SHA-256 آن با کم‌ترین تعداد صفر آغاز شده باشد. تابع هش یک تابع ریاضی است که حجم معمولا نامشخصی از داده را به یک عدد طبیعی تبدیل می‌کند. برای حل این مسئله هیچ راه آسان و روش زیرکانه‌ی نرم‌افزاری وجود ندارد و تنها باید به قدرت خام سخت‌افزاری متوسل شد. استخراج‌کننده با استفاده از یک نانس (nonce) تصادفی یک بلاک ایجاد می‌کند و مقدار هش (عدد طبیعی حاصل از تابع هش را مقدار هش یا به اختصار هش می‌گویند) آن را با کمک کامپیوتر محاسبه می‌کند. اگر هش به‌دست‌آمده به تعداد کافی صفر نداشته باشد، استخراج‌کننده باید نانس را تغییر دهد و دوباره امتحان کند.

 

تعداد صفرهای مورد نیاز به‌صورت خودکار به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که شبکه به‌صورت میانگین هر ۱۰ دقیقه یک بلاک ایجاد کند. در حال حاضر هش هر بلاک برای پذیرفته‌شدن در شبکه باید حداقل ۱۸ صفر (آن هم در نمایش پایه‌ی ۱۶ اعداد یا Hex) داشته باشد؛ به بیان دیگر برای پیدا کردن یک بلاک مورد قبول شبکه، باید ۱۰ به توان ۲۲ بار تلاش کرد.

 

امروزه استخراج‌کنندگان از سخت‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنند که می‌توانند در هر ثانیه تریلیون‌ها هش محاسبه کنند. نرم‌افزاری که شیریف روی AGC ناسا نصب کرده بود، از این میانگین کندتر عمل می‌کند. برای این سیستم محاسبه‌ی هر هش حدود ۱۰ ثانیه زمان می‌برد.

 

کهنه سرباز ناسا استخراج‌کننده‌ی خوبی برای بیت کوین نیست

شیریف درباره‌ی سرعت این سیستم می‌نویسد:

 

کامپیوتر آپولو برای این کار بسیار کند است. به نظر می‌رسد میلیاردها برابر سن کهکشان طول خواهد کشید تا بتواند یک بلاک بیت‌کوین استخراج کند.

 

گیزمودو زمانی‌که این سیستم برای استخراج یک بلاک بیت کوین لازم دارد را یک کوینتیلیون سال (۱۰ به توان ۱۸) تخمین می‌زند.

 

در واقع، این اعداد میزان پیشرفت سخت‌افزارهای محاسبه‌ی کامپیوتری در ۵۰ سال اخیر را نشان می‌دهند. به لطف قانون مور، تراشه‌های امروز ترانزیستورهای بسیار بیشتری دارند و می‌توانند با سرعت به مراتب بالاتری پردازش کنند. تراشه‌های اختصاصی با (به‌اصطلاح) اِی‌سیک‌های (ASIC) مخصوص استخراج بیت‌کوین می‌تواند با پردازش موازی تعداد بسیاری زیادی هش را به‌صورت هم‌زمان محاسبه کند.

 

AGC

 

بخش DSKY از کامپیوتر ناوبری آپولو در موزه‌ی ملی هوا فضای آمریکا نگه‌داری می‌شود. در این پروژه از بخش دیگری استفاده شده که شیریف آن را از یک کلکسیونر دریافت کرده است.

 

البته شیریف باید با خصوصیت‌های دیگر AGC که آن را برای استخراج بیت کوین ضعیف می‌کند هم کنار می‌آمد. برای مثال AGC از زبان ۱۵ بیتی استفاده می‌کند؛ درحالی‌که کامپیوترهای مدرن امروزی از زبان‌های ۳۲ یا ۶۴ بیتی استفاده می‌کند. الگوریتم هش 256 از تعداد زیادی عملیات ۳۲ بیتی تشکیل شده است. شیریف مجبور بود هر عدد صحیح ۳۲ بیتی را به سه قسمت تقسیم کند؛ یک بخش ۴ بیتی و دو بخش ۱۴ بیتی.

 

AGC همچنین فاقد دستورالعمل‌های Shift و Rotate است؛ دستورالعمل‌هایی که در زمان محاسبه‌ی هش SHA-256 بسیار استفاده می‌شوند و در کامپیوترهای مدرن به‌صورت استاندارد وجود دارند. شیریف برای انجام عملیات وابسته به این دستورالعمل‌ها مجبور بود خودش زیرمجموعه بنویسد.

 

مقاله‌های مرتبط:

استخراج بیت کوین در چین ممنوع می‌شود

شرکت استخراج بیت کوین Canaan چندصد میلیون دلار سرمایه جذب کرد

مشکل بزرگ دیگری که AGC با آن مواجه بود، حافظه‌ی محدود آن است. شیریف در این‌باره می‌نویسد:

 

AGC مثل بیشتر کامپیوترهای دهه‌ی ۱۹۶۰ از حافظه‌ی مغناطیسی استفاده می‌کند و هر بیت را به یک حلقه‌ی مغناطیسی فرایت تبدیل می‌کند. از آنجایی که حافظه‌ی مغناطیسی اندازه‌ی بزرگی دارد، رم AGC حدود ۴ هزار بایت است. سازوکار رسیدگی AGC به اطلاعات هم اوضاع را پیچیده‌تر می‌کرد. در این سیستم فقط به ۲۵۶ کلمه (word) دسترسی دارید و بعد از آن باید از سازوکار نه چندان ساده و راحت «سوئیچ‌کردن بانک مموری» استفاده کنید. مشکل اینجا است که الگوریتم هش ۲۵۶ از هشت مقدار ۳۲ بیتی هش، یک جدول پیغامی ۶۵ کلمه‌ای و هشت کلمه‌ی «مقدار میانی» استفاده می‌کند. همین سه آرایه به‌تنهایی بیشتر از ۲۴۰ کلمه را اشغال می‌کنند و فقط ۱۶ کلمه برای سایر نیازها باقی می‌ماند. من موفق شدم با استفاده کردن از این ۱۶ کلمه برای نیازهای متعدد، مشکل را حل کنم و همه‌چیز را در یک بانک مموری جای بدهم؛ هرچند وقتی یک متغیر به مکانی که پیش از آن درحال استفاده بود برخورد می‌کرد، مجبور می‌شدم زمان زیادی را صرف دیباگ‌کردن کنم.

 

این اولین‌بار نیست که شیریف تلاش می‌کند با سخت‌افزاری  باستانی بیت‌کوین استخراج کند. چند سال پیش او تلاش کرد با یک کامپیوتر قدیمی 1401 ساخت IBM که در دهه‌ی ۶۰ میلادی تولید شده است، این کار را انجام دهد. آن دستگاه حتی از AGC هم کندتر بود و برای محاسبه‌ی یک هش، ۸۰ ثانیه زمان صرف کرد. شیریف همچنین یک کامپیوتر Xerox Alto تولیدشده در دهه‌ی ۷۰ را هم برای استخراج بیت‌کوین برنامه‌ریزی کرد. این دستگاه می‌تواند در ثانیه ۱.۵ هش محاسبه کند.

مدیاک بازدید : 504 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:31 نظرات (0)

علت محدودیت ۲۱ میلیونی برای بیت‌کوین چیست؟ آیا علتی ریاضی پشت این انتخاب وجود دارد یا تنها به‌صورت تصادفی تعیین شده است؟

 

 

مقاله‌های مرتبط:

آیا پاول لرو، همان ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است؟

استفاده از کامپیوتر قدیمی پروژه آپولو برای استخراج بیت کوین

بیت‌کوین اولین دارایی به‌کلی غیر‌متمرکز دیجیتالی در جهان بود که یک دهه پیش توسط ساتوشی ناکاموتو جهت عرضه در بازار به‌وجود آمد و تا زمان نگارش این مطلب، بزرگ‌ترین ارز رمز‌پایه در جهان، با بازاری به بزرگی ۲۱۹ میلیارد دلار و ۷۰ درصد سلطه بر بازار ارزهای دیجیتال است.

 

ساتوشی با تلاش فراوان و تفکری عمیق، بیت‌کوین را ایجاد کرد اما بعد از گذشت یک دهه، هنوز دو نکته‌ی مبهم در این مورد وجود دارد. نکته‌ی اول اینکه، هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مجهول مانده‌ و معلوم نیست آیا او یک شخص، مرد یا زن یا نمادی از یک گروه توسعه‌دهنده‌ی ناشناس است.

 

ساتوشی می‌خواست شباهت‌هایی بین بیت‌کوین و ارزهای بی‌پشتوانه وجود داشته باشد

همچنین ساتوشی طراحی بیت‌کوین را به‌گونه‌ای انجام داده که حداکثر تعداد آن در ۲۱ میلیون محدود بماند. به‌عبارت دیگر در صورتی که تغییری ایجاد نشود، حتی یک بیت‌کوین بیشتر از ۲۱ میلیون تولید نخواهد شد. این واقعیت که هیچ‌کس دلیل محدودیت تعداد بیت‌کوین در عدد ۲۱ میلیون را نمی‌داند، دومین نکته‌ی مبهم در مورد آن است.

 

satoshi nakamoto

 

موجودی ثابت بیت‌کوین

درک این موضوع که چرا بیت‌کوین به‌صورت محدود تولید شد، با دانستن اینکه چنین محدودیتی باعث جلوگیری از تورم می‌شود، خیلی هم سخت نیست. بیت‌کوین به‌عنوان Block rewards استخراج می‌شود. به این معنی که بخشی از بیت‌کوین استخراج‌شده به ماینر بازپرداخت می‌شود و به‌گونه‌ای تنظیم شده که در هر ۲۱۰ هزار بلاک یا به‌عبارتی، هر چهار سال این بازپرداخت نصف می‌شود. در حال حاضر به ازای هر بلاک، ۱۲.۵ بیت‌کوین عاید ماینرها می‌شود که بعد از ماه مه سال ۲۰۲۰، این مقدار ۶.۲۵ بیت‌کوین خواهد شد. این راه‌حلی قابل ستایش برای کنترل میزان بیت‌کوین عرضه‌شده است ولی هنور علت محدودیت عرضه دقیقا روی ۲۱ میلیون بیت‌کوین را توضیح نمی‌دهد.

 

ساتوشی می‌خواست شباهات‌هایی بین بیت‌کوین و پول بی‌پشتوانه (Fiat money) وجود داشته باشد. یکی از موارد اثبات این ادعا در مکاتبات بین او و مایک هین، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار دیده می‌شود. در یکی از این ایمیل‌ها ساتوشی می‌گوید طراحی تعداد بیت‌کوین‌ها و برنامه‌ی توزیع آن‌ها «برآورد تجربی» و انتخابی سخت بود.

 

در واقع، ساتوشی تلاش دارد تمایل به برخی شباهت‌ها بین بیت‌کوین و فیات را توضیح دهد، در حالی‌که دشواری مربوط به تغییرات هر دوی این ارزها، در آینده در نظر گرفته شده‌ است. بااین‌حال، صرف‌نظر از شباهت‌های درنظرگرفته‌شده، ساتوشی معتقد بود همه‌گیر شدن بیت‌کوین، ارزش آن به‌ازای هر واحد را به‌صورت چشم‌گیری افزایش خواهد داد.

 

برخی از این مکاتبات توضیحات مختصری در مورد اینکه ناکاموتو، برای ایجاد محدودیت چه چیزی در ذهن داشت، ارائه می‌دهد اما تفکر واقعی یا محاسباتی که منجر به ایجاد سقف ۲۱ میلیون برای این محدودیت شد را همچنان مجهول می‌گذارد.

 

طی چند سال گذشته، حدس‌های زیادی در مورد عدد ۲۱ میلیون وجود داشته و اینکه آیا محاسبات یا معانی واقعی برای آن وجود دارد یا خیر. در حالی‌که افرادی، توضیحات ریاضی برای آن پیشنهاد دادند، عده‌ای دیگر بر تصادفی بود این انتخاب تأکید کردند.

 

آلن اِوارت، بنیان‌گذار یک FinTech (شرکتی که با کمک فناوری، خدمات مالی ارائه می‌دهد) و سردبیر، معتقد است محدودیت ۲۱ میلیونی برای بیت‌کوین مفهومی عمیق‌تر از آنچه به‌نظر می‌رسد را دارا است. برای او عدد ۲۱ نشان‌گر روحی خلاق است.

 

برخی دیگر از افراد هستند که فکر می‌کنند سر در آوردن از چرایی ۲۱ میلیون بودن محدودیت، کاملا غیرضروری است. برای آن‌ها، تنها محدود‌بودن تعداد بیت‌کوین‌ها اهمیت دارد. بنابرابن در نهایت ثابت‌بودن تعداد بیت‌کوین‌ها روی عدد ۲۱ میلیون یا ۲۱۰ میلیون، موضوعی بی‌اهمیت است.

 

bitcoin

 

شاید جذاب‌ترین تئوری، مربوط‌به توضیحی ریاضی از یکی از اعضای انجمن StackExchange باشد. براساس توضیحات پست او، تعداد بلاک‌ها در هر چرخه می‌توانند با ضرب در عدد ۶ (بلاک‌هایی که در هر ساعت ساخته‌ می‌شوند) و ضرب در عدد ۲۴ (ساعات روز) و ضرب در ۳۶۵ (تعداد روزهای سال) و ضرب در ۴ (سال‌های تداوم چرخه) دریافت شود. درنهایت، جواب، عدد ۲۱۰۲۴۰ است که با گرد کردن آن به عدد ۲۱۰ هزار می‌رسیم.

 

علاوه‌بر این جمع بازپرداخت بیت‌کوین برای ماینرها از ابتدا به ازای هر بلاک برابر با ۵۰+۲۵+۱۲.۵+۶.۲۵+۳.۱۲۵ بوده که عدد حاصل ۹۶.۸۷۵ است و با گرد‌کردن آن به عدد ۱۰۰ می‌رسیم. حاصل ضرب این دو عدد نیز ۲۱ میلیون خواهد بود.

 

اگرچه مهم است که یاد‌آوری کنیم این توضیحات پس از تعیین آن توسط ساتوشی شکل یافته و فرضیاتی بر پایه‌ی ریاضی است که جواب واقعی و قطعی برای تفکر پشت محدودیت ۲۱ میلیونی به‌شمار نمی‌روند.

 

شاید روزی، ساتوشی ناکاموتو هویت واقعی خود را فاش کند و ما همه‌ی این سوالات گیج‌کننده را از اون بپرسیم اما تا آن زمان تنها جواب ما برای این سوالات، حدس و گمان‌ها و مکاتباتی است که آن‌ها را «برآورد تجربی» می‌داند.

مدیاک بازدید : 504 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:30 نظرات (0)

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با به رسمیت شناختن صنعت بیت‌کوین خبر داد.

 

 

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جزئیات جلسه‌ی کمیسیون اقتصادی در مورد ارزهای دیجیتال که با حضور مسئولان وزارت اطلاعات، وزارت اقتصاد و پدافند غیرعامل برگزار شده بود را تشریح کرد. به‌گفته‌ی وی در این کمیسیون، بیت کوین به‌عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته شده و همچنین مقرر شده است قیمت برق برای این صنعت معادل برق صادراتی محاسبه شود.

 

وی با بیان اینکه متأسفانه ما در مواجهه با پدیده‌های جدید بسیار کند عمل می‌کنیم و تجارب خوبی در زمینه‌ی برخورد با پدیده‌های نو نداریم؛ گفت:

 

همیشه راه مقابله، دستگیری و جمع‌آوری را انتخاب کرده‌ایم در حالی که در پدید های نو امکان مقابله وجود ندارد اما امکان زیادی برای مدیریت وجود دارد.

 

حضرتی در ادامه در مورد راهکارهای تأمین برق ارزان برای بیت‌کوین، استفاده از گاز ارزان را پیشنهاد داد و افزود:

 

گاز ارزان در کشور ما وجود دارد که تلف می‌شود و عملا مشتری نیز ندارد. می‌توان نیروگاه‌های گازی که تبدیل به برق می‌شود در سطح وسیع ایجاد کرد و نسبت به تولید برق ارزان اقدام نمود و از آن برق ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین را تولید نمود. از این طریق می‌توان نسبت به خرید ارز در این اوضاع و احوال تحریم و مشکلات ارزی اقدام نمود و برای جوانان اشتغال ایجاد کرد.

 

بیت کوین

 

وی در مورد نگرانی دستگاه‌های امنیتی در مورد این موضوع توضیح داد که دستگاه‌های امنیتی نسبت به ضربه خوردن ارزش پول ملی، خروج ارز، اتلاف سرمایه‌ی مردم، نگرانی‌هایی داشته‌اند زیرا نوسانات بیت کوین از نوسانات سکه و ارز بیشتر است. وی همچنین اضافه کرد که این موضوع ممکن است موجب مالباختگی برخی مردم شود و مردم دولت را مقصر بدانند که چون دولت این صنعت را به رسمیت شناخته است و مردم اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دولت مجبور شود ضرر و زیان آن‌ها را بپردازد. حضرتی اضافه کرد:

 

ما معتقدیم بیت کوین را باید به‌عنوان یک صنعت به رسمیت شناخت و از درآمدهای مالیاتی و گمرکی آن استفاده کرد. روز گذشته کمیسیون اقتصادی دولت تشکیل جلسه داده و بخشی از مسائل مربوط به بیت‌کوین را مورد بررسی دقیق قرار داد. در این کمیسیون، بیت‌کوین به‌عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته شده و این امر مصوب شده است و همچنین مقرر شد قیمت برق برای این صنعت معادل برق صادراتی محاسبه شود که البته ما نسبت به این موضوع انتقاداتی داریم و معتقدیم این نگاه مانع توسعه این صنعت می‌شود. احتمالا این مصوبه به‌زودی به هیئت دولت ارائه خواهد شد.

مدیاک بازدید : 485 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:29 نظرات (0)

در سال ۲۰۰۸، درست کمی پس از بحران اقتصادی بزرگ آن زمان، یک مفهوم جدید از پول و دارایی به نام بیت کوین (Bitcoin) ارائه شد که به عقیده بسیاری از اقتصاددانان می‌تواند آینده اقتصاد جهان را متحول کند و یا حداقل شروع کننده این جریان باشد. با ما همراه باشید تا با تعریف بیت کوین به زبان ساده، اینکه بیت کوین چگونه کار می‌کند و نحوه خرید بیت کوین چگونه است بیشتر آشنا شوید.

 

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

 

بیت کوین چیست؛ ویدئوی تعریف بیت کوین به زبان ساده

بیت کوین چگونه کار می‌کند؛ ویدئوی بلاک چین چگونه کار می کند؟

استخراج بیت کوین چیست؛ ویدئوی بیت کوین از کجا می آید؟

بیت کوین را چه کسی ساخته است؟

چه چیزی ارزش بیت کوین را تعیین می‌کند؟

بیت کوین ها را در کجا ذخیره کنم؟

آیا بیت کوین قانونی است؟

امنیت بیت کوین چگونه است؟

قیمت بیت کوین

بیت کوین چیست؟

 

 

 

 

 

به زبان ساده، بیت کوین، یک ارز و پول دیجیتال و همچنین یک شبکه برای پرداخت‌های مستقیم و بدون واسطه است.

 

چیزی که بیت کوین را از دیگر پول‌های پیش از خود متمایز می‌کند، غیر متمرکز بودن آن است. غیرمتمرکز بودن یعنی اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی کنترل شبکه را در دست داشته باشد و هیچ کس مالک اصلی آن نیست. هیچ بانک، موسسه، نهاد یا دولتی بیت کوین را کنترل نمی‌کند. در حقیقت کنترل بیت کوین به دست تمام کاربران آن است.

 

در روش‌های سنتی برای انتقال پول، شما نیاز اعتماد به واسطه‌ها و موسساتی مثل بانک دارید اما با بیت کوین می‌توانید بدون نیاز به اعتماد به هیچ موسسه و نهادی، به تمام جهان و به صورت مستقیم و همتا به همتا پول (بیت کوین) ارسال کنید.

 

این نکته را به یاد داشته باشید که بیت کوین هیچ‌گونه شکل و فرم فیزیکی ندارد و فقط به صورت دیجیتالی منتقل می‌شود.

 

از بیت کوین می‌توان همانند پول‌های رایج برای خرید کالا، تبادل و انتقال پول و همچنین مانند طلا برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد. واحد اختصاری ارز بیت کوین، BTC است.

 

چند ويژگی عمده از بیت کوین که آن را با پول‌های رایج متمایز می‌کند:

۱. تمرکززدایی

مهمترین مشخصه بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن است. همانطور که گفتیم، هیچ فرد حقیقی یا حقوقی خاصی کنترل شبکه بیت کوین را در دست ندارد. بیت کوین توسط هرکسی که به شبکه وصل شود، کنترل می‌شود. هر کس در هر جای دنیا می‌تواند با کامپیوتر خود به شبکه بیت کوین متصل شود و برای کنترل شبکه حق رای خواهد داشت. این ویژگی باعث شد تا افرادی که به نهادهای مالی اعتماد ندارند، جذب بیت کوین شوند.

 

در روش سنتی، بانک یا نهاد مالی وظیفه تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارد. این یعنی که امکان جلوگیری و کنترل تراکنش‌ها توسط آن نهاد محتمل است، اما در بیت کوین از هیچ تراکنش صحیحی جلوگیری به عمل نخواهد آمد.

 

بیت کوین مشکل «دوبار خرج کردن» ( که در آن دارایی‌های دیجیتال می‌توانستند کپی و دوباره خرج شوند) را با استفاده از تکنیک‌های پیچیده رمزنگاری حل کرده است. در سیستم‌های الکترونیکی سنتی، مشکل دوبار خرج کردن توسط بانک‌ها حل شده است اما در بیت کوین که یک شبکه کاملا باز است، تراکنش‌ها توسط تمام کاربرانی که به این شبکه متصل هستند، انجام می‌شوند.

 

۲. محدودیت واحدهای بیت کوین

برخلاف پول‌های رایج (فیات – بدون پشتوانه) مانند دلار و یورو که به تعداد نامحدود چاپ و توسط دولت‌ها صادر خواهند شد، تعداد واحدهای بیت کوین بیت کوین محدود است. در پروتکل بیت کوین مشخص شده است که بیت کوین‌ها محدود باشند و تعداد آن‌ها فقط ۲۱ میلیون واحد خواهد بود. از آنجایی که هر کسی که شبکه بیت کوین متصل می‌شود، پروتکل‌ و قوانین را می‌پذیرد، پس از رسیدن بیت کوین‌ها به عدد ۲۱ میلیون واحد، دیگرهیچ بیت کوینی استخراج نخواهد شد. این مسئله از نظر ریاضیات اثبات شده است.

 

چه کسی واحدهای بیت کوین را تولید می‌کند؟

 

واحدهای بیت کوین توسط سازمان متمرکز خاصی تولید و صادر نمی‌شوند. افرادی به نام استخراج‌کننده یا به اصطلاح ماینر (miner) می‌توانند سخت افزارهای قدرتمند خود را برای حفظ امنیت شبکه بیت کوین به کار بگیرند. طی این فرایند بیت کوین تولید می‌شود و به عنوان پاداش به ماینرها تعلق می‌گیرد.

 

محدود بودن واحدهای بیت کوین موجب کمیابی، عدم تورم و ارزشمندی آن در طول زمان خواهد شد. به دلیل این ویژگی بیت کوین، افراد زیادی بیت کوین را به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش (مانند طلا) خریداری و نگهداری می‌کنند.

 

۳. نیمه‌ناشناس بودن

در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی سنتی، مشتریان معمولا نیاز به ثبت نام یا افتتاح حساب با مشخصات شناسایی خود دارند. اما در بیت کوین کاربران به نوعی نیمه ناشناس هستند. برای ارسال بیت کوین نیاز به ارائه مشخصات کاربری یا حتی ایمیل نیست. پروتکل بیت کوین به‌گونه‌ای طراحی شده که برای تایید تراکنش‌ها شبکه نیاز به دانستن اطلاعات هویتی کاربران ندارد. در بیت کوین هرکاربر با کیف پول خودش شناسایی می‌شود.

 

تراکنش‌های بیت کوین شفاف هستند یعنی هرکس که بخواهد می‌تواند یک تراکنش را پیگیری کند، اما نه به این معنی که اطلاعات هویتی افراد مشخص شود و تنها می‌توان آدرس‌های هر کیف پول را مشاهده کرد.

 

با این حال صرافی‌های بیت کوین، برای جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه اقدام به احراز هویت از کاربران خود می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه جرم با بیت کوین ها خریداری یا فروخته شده، بتوان آن‌ را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرد. به همین جهت بیت کوین روش خوبی برای جرائم یا پولشویی نخواهد بود.

 

۴. تغییرناپذیری

هنگامی که یک تراکنش بیت کوین انجام شود، دیگر قابل برگشت نیست. در سیستم‌های سنتی می‌توان تراکنش‌ها را دستکاری کرد اما زمانی که یک تراکنش در بیت کوین ثبت شد، آن تراکنش برای تمام اعضای شبکه ارسال می‌شود و به عنوان ثبت شده در شبکه قرار می‌گیرد. از این رو دیگر هیچ کس نمی‌تواند آن تراکنش را برگشت بزند.

 

بیت کوین چیست؛ پاسخ به تمام سوالات مهم درمورد بیت کوین + ویدئو

 

پس:

 

بیت کوین (BTC) یک ارز دیجیتال است که به صورت الکترونیکی منتقل و استفاده می‌شود. بیت کوین یک ارز فیزیکی و لمس پذیر نیست نیست.

بیت کوین یک شبکه همتا به همتا و غیرمتمرکز است که هیچ نهاد یا سازمان مرکزی آن را کنترل نمی‌کند.

تعداد واحدهای بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد است و تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود خواهد داشت.

چه چیزی به بیت کوین این ویژگی‌ها را داده است؟

 

بیت کوین چگونه کار می‌کند: فناوری زیرساختی و استخراج آن

بیت کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین فعالیت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بلاک چین می توانید به مقاله «فناوری بلاک چین چیست؟» مراجعه کنید. اما به زبان ساده، بلاک چین یک دفترچه یادداشت دیجیتال است که اطلاعات می‌توانند روی آن به صورت توزیع شده و غیرقابل تغییر، ثبت شوند.

 

 

این اطلاعات هر چیزی می‌توانند باشند اما در بیت کوین، اطلاعاتی روی بلاک چین ثبت می‌شوند، تاریخچه تراکنش‌ها هستند.

 

تاریخچه تمام تراکنش‌های بیت کوین روی یک دفتر دیجیتال به نام بلاک چین ثبت می‌شود. هر کسی که به شبکه بیت کوین متصل می‌شود (که اصطلاحا نود (node) نام دارد) یک کپی کامل از بلاک چین را دریافت می‌کند. هر تراکنشی که به بیت کوین ارسال می‌شود توسط این کامپیوترهای متصل به شبکه بررسی می‌شود و هر کامپیوتر به آن تراکنش رای می‌دهد. گروهی تراکنش را تایید می‌کنند و گروهی آن را غیرمعتبر می‌دانند. در نهایت با رای اکثریت مشخص خواهد شد که تراکنش معتبر است یا خیر.

 

بیت کوین چیست؛ پاسخ به تمام سوالات مهم درمورد بیت کوین + ویدئو

 

اگر تراکنش توسط کامپیوترهای متصل به شبکه تایید شود روی برگه‌ای به نام بلاک ثبت می‌شود. سپس بعد از گذشت یک زمان مشخص، این بلاک‌ها به هم متصل می‌شوند و از بهم پیوستگی بلاک‌ها، بلاک چین (در معنای لغوی به معنای زنجیره‌ای از بلاک‌ها) پدید می‌آید.

 

استخراج بیت کوین چیست؟

 

 

 

 

 

از آنجا که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و برای ادامه بقا نیاز به توزیع و تایید تراکنش ها به صورت غیرمتمرکز دارد. استخراج یک نوع فرایند رقابتی است که در پروتکل بیت کوین به منظور ایجاد انگیزه برای پایداری شبکه و تولید بیت کوین جدید طراحی شده است. در این عملیات برای ثبت یک بلاک در بلاک چین، کامپیوترهای ماینر باید طی فرایند ریاضی پیچیده، معادلات ریاضی را حل کنند و هر کس که زودتر به جواب برسد، بیت کوین تولید شده و به عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد. این کار نیازمند داشتن سیستم‌های سخت افزاری قدرتمند و برق است.

 

همچنین بخوانید: آموزش استخراج بیت کوین

 

به منظور حفظ شبکه و تاخیر در تولید واحدهای جدید بیت کوین، استخراج بیت کوین به مرور زمان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و پاداش استخراج کم‌تر می‌شود. در حال حاضر هر ده دقیقه ۱۲.۵ بیت کوین تولید می‌شود. تاکنون بیش از ۱۷ میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است. پیش‌بینی می‌شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد.

 

مخترع بیت کوین چه کسی است؟‌

در اواخر سال ۲۰۰۸، ابتدا گزارش عملکرد (WhitePaper) بیت کوین ارائه شد و سپس در سال ۲۰۰۹ رسما شبکه بیت کوین آغاز به کار کرد. در گزارش عملکرد بیت کوین، نام مستعاری به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) به عنوان سازنده این پروتکل به چشم می‌خورد. با این وجود، اکنون که بیش از ۱۰ سال از تولد بیت کوین می‌گذرد، هنوز هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مشخص نیست و فقط یک سری حدس و گمان نه چندان معتبر درباره آن وجود دارد.

 

بیت کوین چیست؛ پاسخ به تمام سوالات مهم درمورد بیت کوین + ویدئو

 

ساتوشی ناکاموتو می‌تواند یک فرد حقیقی، یک گروه برنامه نویسی، یک دولت یا هر چیز دیگری باشد. گفته می‌شود که در زمان ساخت بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو در اولین روزهای استخراج این ارز دیجیتال برای خود حدود ۱ میلیون واحد بیت کوین برداشته است که با قیمت فعلی این ارز دیجیتال، رقم به شدت قابل توجهی‌ است. با این میزان دارایی، اگر هویت او مشخص بود، امروزه به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان در نظر گرفته می‌شد.

 

با مراجعه به مقاله «ساتوشی ناکاموتو کیست؟» می‌توانید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

چه چیزی ارزش بیت کوین را تعیین می‌کند؟

قیمت بیت کوین مانند هر کالا یا پول دیگری با عرضه و تقاضا بالا و پایین می شود. با افزایش تقاضا برای بیت کوین، قیمت آن هم افزایش می‌یابد و با کاهش تقاضا، از قیمت آن کم می‌شود. بیت کوین ها به تعداد محدود ۲۱ میلیون واحد وجود خواهند داشت به همین دلیل کمیابی آن نقش به‌سزایی در افزایش تقاضا دارد که با کمبود عرضه همراه است.

 

همچنین بخوانید: پشتوانه بیت کوین چیست؟

 

نوپایی بازار بیت کوین و عدم وجود قانون‌گذاری درست تا این زمان، موجب شده است تا این بازار به شدت پرنوسان و پرریسک باشد. نوساناتی که طی یک سال در بازار سهام رخ می‌دهد می‌توانند در یک روز برای بیت کوین انجام شود. همچنین امکان دستکاری مصنوعی در بازار بیت کوین وجود دارد که ریسک سرمایه‌گذاری را دو چندان می‌کند.

 

بیت کوین ها را در کجا ذخیره کنم؟

در بحث ارزهای دیجیتال برای ذخیره ارز نیازی به افتتاح حساب در بانک‌ها یا شرکت‌های متمرکز ندارید. در این فضا خودتان بانک خودتان هستید. یک کیف پول ارز دیجیتال، ابزاری برای ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال است. کاربران بیت کوین می‌توانند از انواع مختلف کیف پول بیت کوین استفاده کنند.

 

بیت کوین چیست؛ پاسخ به تمام سوالات مهم درمورد بیت کوین + ویدئو

 

برای بیت کوین نسبت به نیاز کاربران، انواع مختلف کیف پول وجود دارد. کیف پول‌های موبایل، کیف پول‌های دسکتاپ، کیف پول‌های تحت وب، کیف پول‌های کاغذی و کیف پول‌های سخت افزاری مهمترین انواع کیف پول هستند.

 

کیف پول‌های موبایل، دسکتاپ، تحت وب و کاغذی رایگان هستند و کاربران می‌توانند آن‌ها را به راحتی دانلود و نصب کنند. اما کیف پول‌های سخت افزاری به دلیل فیزیکی بودن، باید خریداری شوند.

 

کلاینت و کیف پول رسمی بیت کوین، بیت کوین کور (Bitcoin Core) نام دارد که کاربران را مستقیما به بلاک چین بیت کوین متصل می‌کند. استفاده از این کیف پول نیازمند دانلود بیش از ۱۲۰ گیگ اطلاعات و مشخصات قدرتمند سخت افزاری است که برای کاربران تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود.

 

در عوض گزینه‌های ساده‌تر و بسیار کم حجم‌تری برای کاربران تازه‌کار وجود دارد که پیشنهاد می‌شود از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی بیت کوین، معتبرترین کیف پول‌های بیت کوین را نسبت به دستگاه خود (موبایل، دسکتاپ یا تحت وب) به صورت رایگان دانلود و نصب کنید.

 

برخی از نرم افزارهای کیف پول‌ هم می‌توانند به صورت همزمان، چند ارز دیجیتال مختلف را ذخیره کنند.

 

توجه داشته باشید که تراکنش‌های بیت کوین بدون برگشت هستند و شبکه بیت کوین زیر نظر هیچ سازمانی قرار ندارند. به همین دلیل، حتما از کیف پول خود نسخه پشتیبان یا همان بک‌آپ تهیه کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای دستگاهی که کیف پول روی آن نصب است، بتوانید مبالغ خود را روی دستگاه دیگری بازیابی کنید. همچنین به هیچ عنوان رمزعبور یا کلید خصوصی کیف پول خود را در اختیار شخص دیگری قرار ندهید.

 

برای آشنایی با کیف پول‌های بیت کوین و انواع آن می‌توانید به دو پست «راهنمای جامع کیف‌پول‌ها» و «بخش کیف‌پول‌ها» مراجعه فرمایید.

 

چگونه بیت کوین بخرم؟

بیت کوین چیست؛ پاسخ به تمام سوالات مهم درمورد بیت کوین + ویدئو

 

خرید بیت کوین از سایت‌های فروشنده بیت کوین و یا به‌طور مستقیم از طریق افراد دیگر انجام می‌پذیرد. شما می توانید با روش‌های مختلفی مانند کارت‌های اعتباری، حساب‌های اینترنتی و یا حتی با سایر ارزهای دیجیتال، از سایت‌ها یا افراد حقیقی، بیت کوین خریداری نمایید.

 

برای خرید بیت کوین فرایند زیر را باید در نظر بگیرید:

 

۱. نصب کیف پول بیت کوین

 

۲. پیدا کردن فروشنده معتبر بیت کوین (سایت یا فرد حقیقی)

 

۳. انتقال پول به فروشنده و دادن آدرس کیف پول برای دریافت بیت کوین‌های خریداری شده (بعضی از سایت‌ها خودشان دارای کیف پول هستند)

 

۴. انتقال بیت کوین از فروشنده به کیف پول شما

 

فروشنده‌های معتبر در هنگام خرید بیت کوین با پول‌های سنتی، از شما درخواست احراز هویت با مدارک شناسایی می‌کنند و دلیل آن هم این است که خطر کلاه‌برداری‌های احتمالی کاهش یابد. برای پی بردن به اینکه چرا احراز هویت در هنگام خرید بیت کوین مهم است، می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

 

آیا بیت کوین قانونی است؟

تاکنون دولت های زیادی از جلمه ایران درباره بیت کوین موضوع روشنی از خود بروز نداده‌اند اما به صورت یک عرف، بیت کوین غیرقانونی نیست. بعضی از دستگاههای قضایی مانند چین و روسیه، ارزهای دیجیتالی را قانونی نمی‌دانند اما از نظر اجرایی عموم مردم می‌توانند از بیت کوین استفاده کنند. البته به دلیل ماهیت خاص بیت کوین، به احتمال زیاد در آینده قوانین جامعه برای این حوزه تعیین خواهد شد.

 

بیت کوین نوعی پول است و پول هم مانند کالاهای دیگر، می‌تواند برای فعالیت‌های مجرمانه مانند پولشویی یا خرید و فروش کالاهای غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد.

 

بیت کوین چیست؛ پاسخ به تمام سوالات مهم درمورد بیت کوین + ویدئو

 

با این حال پیگیری جرائم انجام شده با بیت کوین غیرممکن نیست. یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه، کشور ژاپن است. در ژاپن که حجم معاملات میلیارد دلاری بیت کوین و ارزهای دیجیتال در آن صورت می‌گیرد، دولت توانسته با ثبت صرافی‌ها و ارسال بخشنامه‌های مالی به آن‌ها از بروز پول‌شویی و کلاهبرداری جلوگیری کند.

 

طبق تحقیقات موسسه بزرگ آسیا نیکی (Nikkei Asian)، پرونده‌های مشکوک به پول‌شویی مربوط به ارزهای دیجیتال در ژاپن، نسبت به پول‌شویی با ارزهای سنتی، مانند سوزنی در انبار کاه است. به گزارش این بنیاد، طبق آمار رسمی اداره پلیس ژاپن، از آوریل تا دسامبر ۲۰۱۷، صرافی‌های ارزهای دیجیتال، ۶۶۹ مورد مشکوک به پول‌شویی را گزارش داده‌اند. این در حالی که است که در سال ۲۰۱۷ جمعاً حدود ۴۰۰,۰۰۰ گزارش پول‌شویی با ارزهای رایج، توسط پلیس بررسی شده است.

 

در کشورهای زیادی از جمله ایران قوانین مشخصی برای بیت کوین تعریف نشده است اما استفاده از بیت کوین برای مردم تقریبا در هیچ‌ جای جهان به عنوان جرم مشخص نشده است مگر در فعالیت‌های مجرمانه. در چند کشور مانند ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن ، هنگ‌کنگ و مالزی صرافی‌های بیت کوین به صورت قانونی و رسمی در حال فعالیت هستند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت قانونی بیت کوین در ایران می‌توانید به مقاله «بیت کوین در ایران قانونی است؟» مراجعه کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به بخش «امنیت» سایت ارزدیجیتال از راهکارهای حفظ امنیت در فضای ارزهای دیجیتال آگاهی یابید.

 

آیا بیت کوین هک می‌شود؟ امنیت بیت کوین چگونه است؟

از دیدگاه تئوری هر شبکه ای یک راه نفوذ وجود دارد که بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. روی کاغذ، هر نوع رمزنگاری قابل شکستن است. اما می‌توان گفت که هک کردن شبکه و دوبار خرج کردن در بیت کوین با توجه به گستردگی فعلی آن تقریبا غیرممکن است. شبکه اصلی بیت کوین تاکنون هک نشده است و دوبار خرج کردن تاکنون در بیت کوین اتفاق نیفتاده است و احتمالا این اتفاق تا ابد رخ نخواهد داد.

 

بیت کوین چیست؛ پاسخ به تمام سوالات مهم درمورد بیت کوین + ویدئو

 

کیف پول‌ها و صرافی‌های بیت کوین می‌توانند هک شوند و تا به حال چندین هک بزرگ در این زمینه رخ داده است اما خود شبکه بیت کوین تاکنون هیچگونه مشکلی از بابت امنیت نداشته است. این موضوع را می‌توان با اینترنت مقایسه کرد. هک شدن یک وب‌سایت روی اینترنت به معنای هک شدن خود اینترنت نیست.

 

همچنین بخوانید: هفت هک بزرگ تاریخ ارزهای دیجیتالی

 

چند راه محتلف برای هک کردن شبکه بیت کوین وجود دارد که مهمترین آن حمله ۵۱ درصد است. این حمله نیاز به تجهیزات ماینینگ قدرتمند دارد به طوری که بتوان بیش از ۵۰ درصد از قدرت پردازش شبکه را تصاحب کرد. به دلیل گستردگی شبکه بیت کوین و هزینه بالای حمله دوبار خرج کردن، هیچ انگیزه‌ای برای این کار وجود ندارد و می‌توان آن را تقریبا غیرممکن دانست.

 

قیمت بیت کوین

یکی از دلایل اصلی توجه مردم به بیت کوین، رشد قیمت شدید این ارز دیجیتال در طول عمر ۱۰ ساله خود بوده است.

 

بیت کوین چیست؛ پاسخ به تمام سوالات مهم درمورد بیت کوین + ویدئو

نمودار قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۸

 

اگر در سال ۲۰۱۰ که قیمت هر واحد بیت کوین حدود ۱۰ سنت (۰.۱ دلار) ارزش داشت، معادل ۱,۰۰۰ دلار بیت کوین می‌خریدید، امروز بیش از ۴۰ میلیون دلار سرمایه داشتید. آگاهی عمومی درباره بیت کوین در سال ۲۰۱۷ که قیمت این ارز دیجیتال به ۲۰,۰۰۰ دلار رسید، تا حد بسیار بالایی افزایش یافت.

 

با نگاهی به تاریخچه قیمت بیت کوین متوجه می‌شوید که در طول ۱۰ سال از پیدایش بیت کوین، این ارز دیجیتال همواره اوج‌گیری‌های بزرگی داشته و از سوی دیگر دچار سقوط‌های بزرگی هم شده است. از این رو سرمایه‌گذاران باید همواره در مقابل ریسک‌های زیاد سرمایه‌گذاری در بیت کوین آگاه باشند.

 

مسائلی مانند شرایط قانون‌گذاری، کاربردی شدن (پذیرش)، مسائل فنی، دستکاری بازار، پاداش استخراج و … می‌توانند باعث تغییرات قیمت بیت کوین شوند.

 

خلاصه

۱. بیت کوین (BTC) یک ارز دیجیتال است که به صورت الکترونیکی منتقل و استفاده می‌شود.

 

۲. بیت کوین یک شبکه همتا به همتا و غیرمتمرکز است که هیچ نهاد یا سازمان مرکزی آن را کنترل نمی‌کند.

 

۳. تعداد واحدهای بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد است و تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود خواهد داشت. واحدهای بیت کوین طی فرایند استخراج تولید می‌شوند.

 

۴. بیت کوین توسط فرد یا گروه ناشناسی به اسم ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است که تاکنون هویت واقعی او مشخص نیست.

 

۵. بیت کوین روی یک دفترکل غیرمتمرکز و توزیع شده به نام «بلاک چین» فعالیت می‌کند و تراکنش‌های بیت کوین روی بلاک‌هایی در بلاک چین ثبت می‌شوند.

 

۶. در شبکه بیت کوین همه اعضای شبکه برای تایید تراکنش‌ها حق رای دارند.

 

۷. بیت‌ کوین‌ها در نرم افزاری به نام کیف پول ذخیره،ارسال و دریافت می‌شوند.

 

۸. با بیت کوین مانند پول می‌توان کالا و خدمات خریداری کرد یا مثل طلا برای سرمایه‌گذاری آن را نگهداری کرد.

 

۹. وضعیت قانونی بیت کوین در کشورهای مختلف هنوز شفاف‌سازی نشده است اما برای مردم غیرقانونی نیست.

 

۱۰. بیت کوین به شدت پرنوسان است و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند دارای ریسک بسیاری باشد.

 

۱۱. از نظر امنیت شبکه بیت کوین تاکنون هک نشده است اما کیف پول‌ها و صرافی‌ها می‌توانند هک شوند.

 

۱۲. خرید بیت کوین از سایت‌های فروشنده بیت کوین و یا به‌طور مستقیم از طریق افراد دیگر انجام می‌پذیرد.

 

 

 

اگر هنوز هم سوالی درمورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال دارید آن را در استک ارز دیجیتال مطرح کنید تا متخصصان این حوزه به سوال شما پاسخ دهند.

مدیاک بازدید : 499 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:29 نظرات (0)

بیت‌کوین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به ناوبریپرش به جستجو

بیت‌کوین

Bitcoin logo.svg

لوگوی بیت‌کوین

پول

یکای جزء

 ۱۰−۳میلی بیت‌کوین

 ۱۰−۶میکرو بیت‌کوین، بیت

 ۱۰−۸ساتوشی

نماد฿،BTC

 میلی بیت‌کوینmBTC

 میکرو بیت‌کوین، بیتμBTC

سکه‌هاUnspent outputs of transactions denominated in any multiple of satoshis

آمارها

تاریخِ معرفی۳ ژانویه ۲۰۰۹؛ ۱۰ سال پیش

استفاده‌کننده(ها)سرتاسر جهان

صادرکننده

حاکمیتندارد[ی ۱]

ارزش‌گذاری

رشد عرضه25 bitcoins per block (approximately every ten minutes) until mid 2016, and then afterwards 12.5 bitcoins per block for 4 years until next halving. This halving continues until 2110–40, when 21 million bitcoins will have been issued.

بیت‌کوین (به انگلیسی: Bitcoin) یک رمزارز و نظام پرداخت جهانی[۱] با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، ولی از نظر حقوقی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌است.[۲][۳][۴] از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است. چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند.[۱] این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها، مستقیماً و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود.[۱]

 

گره‌ها با استفاده از فناوری رمزنگاری (Cryptography[۵])، این تراکنش‌ها را بازبینی کرده و در یک دفتر کل توزیع‌شده همگانی که به آن زنجیره بلوکی گفته می‌شود ضبط می‌کنند. بیت‌کوین را شخص یا گروهی از اشخاص ناشناس تحت نام ساتوشی ناکاموتو اختراع[۶] و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز عرضه شد.[۷]

 

در چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌است.[۸][۹] شمار شرکت‌های خدماتی و تاجرانی که بیت‌کوین می‌پذیرند نیز در حال افزایش است.[۱۰]

 

هیچ‌کس مالک شبکه بیت‌کوین نیست و مانند ایمیل، این کاربران بیت‌کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند. کاربردهای بیت‌کوین در هیچ‌کدام از دیگر سیستم‌های پرداخت دیگر یافتنی نیست.[۱۱]

 

 

نشان بیت‌کوین

 

محتویات

۱دیدگاه حقوقی

۲پدیدآور

۳روش‌های بدست آوردن بیت‌کوین

۴نشانی

۵شبکه

۶بلوک Block

۷اقتصاد

۷.۱کاربرد همگانی

۷.۲پذیرش توسط بازرگانان

۷.۳ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت

۷.۴موسسات مالی

۷.۵به عنوان سرمایه‌گذاری

۸مشکلات

۸.۱فناوری قدیمی

۸.۲مصرف انرژی بالا

۸.۳گرمایش زمین

۹در ایران

۹.۱بانک مرکزی

۹.۲دیدگاه شرعی

۹.۳دور زدن تحریم‌ها

۱۰یادداشت‌ها

۱۱پانویس

۱۲منابع

۱۳پیوند به بیرون

دیدگاه حقوقی

«پول» بودن، یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیت‌کوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها است.[۲] تاکنون هیچ دولتی حتی ژاپن[۳] بیت‌کوین را به عنوان پول به رسمیت نشناخته‌است و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیت‌کوین تأکید دارند.[۲] بیت‌کوین در نظام حقوقی ژاپن و آلمان کالایی است که می‌تواند به عنوان ابزار پرداخت استفاده شود.[۲][۳]

 

 

چگونگی فناوری بلاک‌چِین

پدیدآور

هویت پدیدآورنده بیت‌کوین مشخص نیست. گفته می‌شود «ساتوشی ناکاموتو» مخترع بیت‌کوین است. هویت واقعی او هنوز مجهول است؛ ولی در سال ۲۰۱۶ یک دانشمند استرالیایی به نام کریگ رایت ادعا کرد که او مخترع بیت‌کوین است.[۱۲] البته بسیاری معتقدند که او یک شخص نیست و بیت‌کوین محصولی از یک گروه برنامه‌نویسی بزرگ است.

 

مشخصات نخستین بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر شد. ناکاموتو پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد و در سال ۲۰۱۱ هم ایمیلی از سوی ناکاموتو ارسال شد که می‌گفت او دیگر از بیت‌کوین دست کشیده و به سوی پروژه‌های دیگر متمایل شده‌است.[۱۱]

 

تا به حال افراد زیادی به عنوان ناکاموتو مطرح شده‌اند که همگی به‌طور رسمی این امر را انکار کرده‌اند. یکی از معروف‌ترین موارد پیرمرد ۶۴ ساله آمریکایی به نام دوریان بود که از سوی هفته‌نامه نیوزویک به عنوان ناکاموتوی اصلی معرفی شد؛ دوریان تمام این گزارش‌ها را انکار کرد و گفت هیچ ارتباطی با بیت‌کوین ندارد. دوریان از نیوزویک به علت زیر و رو شدن زندگیش شکایت کرد.[۱۳]

 

در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقیقات مشترک توسط وایرد و گیزمودو گفته شد که ممکن است کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی، مخترع واقعی بیت‌کوین باشد.[۱۴] در تاریخ ۲ مه سال ۲۰۱۶ کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است. بی‌بی‌سی طبق مقالات منتشر شده توسط وی، توانسته یک پیام را توسط کلید خصوصی مربوط به نخستین تراکنش بیت‌کوین امضا کند.[۱۵] برخی از اعضای برجسته انجمن بیت‌کوین هم ادعای او را تأیید کردند. رایت دلیل افشای هویت واقعی خود را برای حفاظت از حریم شخصی اطرافیانش بیان کرد.[۱۶]

 

او بعدها از اعلام مدارک بیشتر برای اثبات ادعای خود انصراف داد.[۱۲] سه روز پس از این که کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است، از انظار عمومی پنهان شد. او در وبلاگ خود اعلام کرد که مدرک دیگری برای اثبات ادعای خود نخواهد آورد. رایت با بیان این که ادعاهای خارق‌العاده اثبات‌های خارق‌العاده می‌طلبند، وعده داده بود که دلایل محکمی برای اثبات ادعای خود خواهد آورد؛ ولی به جای آن، او همهٔ پست‌های پیشین بلاگ خود را پاک کرد و مطلبی با عنوان «متاسفم» نوشت. او در این پست بیان کرد که اندازه‌ای توانمند نیست که بتواند ادعای خود را اثبات کند. هم چنین از اعضای برجسته انجمن بیت‌کوین که از او حمایت کرده بودند عذرخواهی کرد. او نوشت: «امیدوارم اعتبارشان با کار وی خدشه دار نشود». اظهارات عمومی او در نگاه اول ثابت‌کننده به نظر می‌رسیدند؛ ولی بررسی دقیق مدارک او نشان داد امضایی که او به عنوان امضای ساتوشی ارائه داده بود از یک صفحه وِب کپی شده بود. رایت هم‌اکنون ناپدید شده‌است. بدون اینکه تلاش ساده‌ای برای اثبات ادعای خود کند. درحالی که اقدامات ساده‌ای وجود داشت که رایت از راه آن‌ها می‌توانست ثابت کند ناکاموتو است. در این میان، تنها دستاورد رایت این بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.[۱۷]

 

هویت ناشناخته ناکاموتو باعث نگرانی‌هایی می‌شود. از جمله، برداشت نادرست از متن بازبودن بیت‌کوین بر می‌گردد. این که هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند کد آن را بازبینی کرده یا تغییراتی در آن ایجاد کرده یا نرم‌افزار بیت‌کوین مخصوص خود را بسازد. امنیت، از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار متن باز است.[۱۸]

 

پرونده:Bitcoin explained in 3 minutes.webm

توضیح بیت‌کوین در ۳ دقیقه به انگلیسی

روش‌های بدست آوردن بیت‌کوین

بیت‌کوین‌ها عموماً از راه فعالیت‌های استخراج (ماینینگ) که همان فرایند پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین است، بدست می‌آیند. این روش مستلزم در اختیار داشتن کامپیوترها و سخت‌افزارهای قدرتمندی است.

خرید بیت‌کوین از صرافی‌ها

همچنین برخی از وب سایت‌های بخت‌آزمایی، به کاربران خود بیت‌کوین می‌دهند.

می‌توان با پذیرفتن بیت‌کوین به عنوان وجه پرداختی در برابر کالا یا خدمات، بیت‌کوین به دست آورد.

 

نرم‌افزار بیت‌کوین تحت ویندوز ۷

نشانی

بیت‌کوین از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند. هر کیف پول شامل شماری جُفت کلید عمومی و خصوصی است. کلیدهای عمومی به نشانی‌های بیت‌کوین تبدیل می‌شوند که به عنوان نشانی برای دریافت بیت‌کوین به پرداخت‌کننده اعلام می‌شوند. این آدرس‌ها در حالت قابل خواندن برای انسان‌ها به رشته‌ای با تقریباً ۳۳ نویسه تبدیل می‌شوند که همیشه با شماره ۱ یا ۳ شروع می‌شوند.[۱۹]

 

ایجاد یک نشانی جدید، عملی کاملاً محلی و بی‌نیاز از اتصال به شبکه همتا به همتای بیت‌کوین است. در واقع هر فرد می‌تواند بیت‌کوین‌های خود را به یک آدرس بیت‌کوین دیگر ارسال یا اصطلاحاً واریز نماید. بیشتر آدرس‌های بیت‌کوین بی‌معنی به نظر می‌رسند، ولی امکان ایجاد آدرس‌های شخصی‌تر به وسیله نرم‌افزاری که به سرعت نشانی‌های بسیاری تولید می‌کند و آدرس‌هایی را که با الگوی مورد نظر همخوانی دارند، ذخیره می‌کند، وجود دارد.[۱۹]

 

شبکه

هر کاربر متصل به شبکه بیت‌کوین، یک گره (node) به‌شمار می‌رود. در شبکه بیت‌کوین هر گره با چند گره دیگر در ارتباط است. برای انتقال وجه، گره فرستنده بیت‌کوین یک درخواست انتقال وجه تولید می‌کند و با کلید شخصی خود آن را امضاء می‌کند. سپس این درخواست را برای تمام گره‌هایی که به آن‌ها متصل است می‌فرستد. این گره‌ها نیز درصورت دریافت این درخواست آن را برای تمام گره‌های مرتبط خود می‌فرستند و به این روش، درخواست در تمام شبکه پخش می‌شود.[۱۹]

 

 

کیف پول سخت‌افزاری

بلوک Block

گره‌های مولد بلوک یا به بیان دیگر رایانه‌های استخراج‌کننده (Miner یا ماینِر) در صورت دریافت یک درخواست انتقال، آن را وارد بلوکی که در حال ساخت هستند می‌کنند. ساخت بلوک کاری، زمان‌بر و مبتنی بر شانس است. سختی ساخت بلوک متغیر است و تقریباً هر دو هفته یک بار به نسبت سرعت تولید بلوک در دو هفته اخیر طوری تغییر می‌کند که هر بلوک به‌طور متوسط ۱۰ دقیقه زمان برای ساخت لازم دارد. در صورتی که یک گره مولد بلوک، موفق به تولید یک بلوک شود آن را به تمام گره‌هایی که با آن‌ها در ارتباط است می‌فرستد. این گره‌ها درستی بلوک را بررسی می‌کنند و در صورت صحت بلوک و همهٔ درخواست‌های داخل آن، آن را برای تمام گره‌های مرتبط خود می‌فرستند. به این روش، هر بلوک معتبر، به سرعت در شبکه پخش می‌شود. مولدهای دیگر، در صورت دریافت یک بلوک معتبر، کار روی درخواست‌های انتقالی که داخل این بلوک است را رها می‌کنند و شروع به تلاش برای ساخت بلوک بعدی می‌کنند. به همین دلیل، درخواستی که داخل یک بلوک ثبت می‌شود در واقع توسط اکثریت شبکه تأیید شده‌است. مولدی که موفق به تولید یک بلوک می‌شود، یک درخواست انتقال ویژه به آن اضافه می‌کند که هیچ فرستنده‌ای ندارد و ۲۵ بیت‌کوین به آدرس خودش واریز می‌کند. این ۲۵ بیت‌کوین به عنوان پاداش مولد به‌شمار می‌روند و با اینکه هیچ فرستنده‌ای ندارند، توسط دیگر گره‌ها یک انتقال وجه درست به‌شمار می‌روند. البته این جایزه در ابتدا ۵۰ بیت‌کوین بود. این جایزه هر چهار سال نصف می‌شود. بدین صورت که این جایزه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، شمار ۵۰ بیت‌کوین برای هر بلوک، بین ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به ۲۵ بیت‌کوین رسید. با یک محاسبه ریاضی می‌توان متوجه شد که بیش از ۲۱٬۰۰۰٬۰۰۰ بیت‌کوین قابل ایجاد خواهند بود.[۱۹]

 

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳، نزدیک ۱۲ میلیون بیت‌کوین در گردش ثبت شد.[۲۰] تا نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی شمار حدوداً ۱۳٬۰۰۰٬۰۰۰ بیت‌کوین در گردش بود.[۱۹]

 

 

کیف پول کاغذی

اقتصاد

کاربرد همگانی

بر اساس پژوهش‌های دانشگاه کمبریج، در سال ۲۰۱۷ بین ۲٫۹ میلیون و ۵٫۸ میلیون کاربر منحصر به فرد که بسیاری از آن‌ها از بیت‌کوین استفاده می‌کنند یک کیف پول رمز نگاری شده دارند. تعداد کاربران بیت‌کوین به‌طور قابل توجهی از سال ۲۰۱۳، از سه هزار نفر به بیش از یک میلیون رشد کرده‌است.[۱۹]

 

پذیرش توسط بازرگانان

در سال ۲۰۱۵، تعدادی بازرگانانی که بیت‌کوین را پذیرفته‌اند به بیش از صدهزار نفر رسید. کارمزد کارت‌های اعتباری بین دو تا سه درصد و کارمزد بیت‌کوین بین صفر تا دو درصد است. در اواخر سال ۲۰۱۳ دانشگاه نیکوزیا به عنوان نخستین دانشگاه، بیت‌کوین را پذیرفت و شروع به ارائه یک برنامه تحصیلی در مطالعه ارز رمزها کرد.[۱۹]

 

 

کیف پول الکتروم

ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت

بازرگانان پذیرنده بیت‌کوین، از خدمات پرداخت ارائه دهندگان بیت‌کوین مانند BitPay یا Coinbase استفاده می‌کنند. هنگامی که یک مشتری در بیت‌کوین پرداخت می‌کند، ارائه‌دهنده سرویس، بیت‌کوین را از طرف فروشنده می‌پذیرد، به‌طور مستقیم آن را تبدیل، و مقدار به دست آمده را با کارمزدی کمتر از یک درصد به حساب بانکی فروشنده می‌فرستد.[۱۹]

 

موسسات مالی

شرکت‌های بیت‌کوین همواره با بازکردن حساب در بانک‌های سنتی، مشکل داشته‌اند. در سال ۲۰۱۴ بانک اچ‌اس‌بی‌سی سرویس دهی به صندوق‌های تأمینی با لینک به بیت‌کوین را رد کرد. در همین سال، بانک مرکزی استرالیا حساب‌های وابسته به کسب و کار با بیت‌کوین را بست. به‌طور کلی بانک‌های استرالیا به بستن حساب کاربرانی که از کسب و کارهای ارزی دارند، شُهره‌اند. با این حال، بانک‌های استرالیا فناوری بلاک‌چِین که اساس آن بیت‌کوین است را پذیرفته‌اند. در گزارشی در سال ۲۰۱۳، بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) بیت‌کوین را به عنوان ابزار عمده پرداخت برای تجارت الکترونیک و یک رقیب جدی برای ارائه دهندگان انتقال پول سنتی پذیرفت." در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴، نخستین بانک که بدون کارمزد، سپرده‌ها را تبدیل به بیت‌کوین می‌کند، در بوستون باز شد.[۱۹]

 

 

حجم تخمینی مبادلات انجام شده در سال بر اساس دلار آمریکا

به عنوان سرمایه‌گذاری

بسیاری از مردم جهان، برای حفظ ارزش دارایی خود، بیت‌کوین می‌خرند یا از آن برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ نخستین صندوق بیت‌کوین در نیوجرسی تنظیم و توسط کمیسیون خدمات مالی نیوجرسی تأیید شد. در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، بانک مرکزی اروپا و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی هشدار دادند که سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ریسک است. فوربس بیت‌کوین را بهترین سرمایه‌گذاری سال ۲۰۱۳ نام‌گذاری کرد. در سال ۲۰۱۴، بلومبرگ بیت‌کوین را یکی از بدترین سرمایه‌گذاری‌های سال نامید با این حال در سال ۲۰۱۵، بیت‌کوین در صدر جدول ارز بلومبرگ قرار گرفت. به گزارش بلومبرگ، در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۵۰ کیف پول بیت‌کوین با بیش از یک میلیون دلار بیت‌کوین وجود داشت. تعداد میلیونرهای بیت‌کوین نامشخص است زیرا هر فرد می‌تواند بیش از یک کیف پول داشته باشد.[۱۹]

 

مشکلات

فناوری قدیمی

از مهم‌ترین مشکلات امروزه بیت‌کوین می‌توان به قدیمی بودن فناوری آن است. این قدیمی بودن باعث شده تا گروه‌هایی با ایجاد هارد فورک مانند بیت‌کوین کش و بیت‌کوین گلد سعی در جبران این عقب ماندگی و حتی تلاش برای جایگزین کردن بیت‌کوین داشته باشند. از جمله این مشکلات می‌توان به طولانی بودن مدت زمان تأیید تراکنش‌ها (۱۰ دقیقه) و کارمزدهای (Fee) بعضاً گران و گاهی ترسناک بیت‌کوین اشاره کرد.

 

 

ستون سمت چپ و رنگ آبی نمودار قیمت و ستون سمت راست و رنگ نارنجی نوسان ارزش بیت‌کوین

مصرف انرژی بالا

مصرف بالای انرژی توسط شبکه بیت‌کوین همواره یکی از موارد انتقاد به بیت‌کوین بوده‌است. بر اساس گزارش نشریه دیجی‌کونومیست، میزان تخمینی برق مصرف شده در دنیا توسط شبکه بیت‌کوین برابر با ۳۰/۱۴ تراوات ساعت، برابر با میانگین برق مصرفی ایرلند است.[۲۱][۲۲]

 

گرمایش زمین

با توجه به اینکه بیت کوین با مصرف میزان بسیار بالای انرژی برق تولید شده و دستگاه‌های ماینینگ میزان بسیار بالایی گرما تولید می‌کنند پیش‌بینی شده‌است که تا سال ۲۰۲۳ میلادی دمای زمین را ۲ درجه گرمتر کند شایان ذکر است در این تحقیق و تحلیل میزان گرمای تولید شده توسط ژنراتورهای مولد برق که معمولاً با سوزاندن سوختهای فسیلی انرژی تولید می‌کنند لحاظ نشده‌است.[۲۳][۲۴][۲۵][۲۶][۲۷][۲۸]

 

در ایران

بانک مرکزی

در اردیبهشت ۱۳۹۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به‌کارگیری بیت کوین و ارزهای مجازی دیگر در تمام مراکز پولی و مالی ممنوع است.[۲۹]

 

دیدگاه شرعی

سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعیان استفاده از بیت‌کوین را به مفسده اقتصادی نداشتن و خلاف قانون نبودن، مشروط کرده‌است.[۳۰]

 

دور زدن تحریم‌ها

مطابق گزارش نیویورک تایمز ، جمهوری اسلامی ایران در پی گسترش استخراج بیت کوین برای دور زدن تحریم‌های مالی ایالات متحده آمریکا علیه خود بوده است. از آنجایی که ردیابی معاملات و انتقالات در این ارز دیجیتالی کار آسانی نیست نقل و انتقالات بین‌المللی - مالی جمهوری اسلامی راحت تر در این بستر اتفاق می‌افتد. همچنین تصاویری از یک مرکز استخراج بیت کوین در تهران منتشر شد که ظاهراً توسط یک سرمایه گزار جوان اروپایی تأسیس شده است. مطابق گزارش‌ها بسیاری از سرمایه گزاران این ارز در -روسیه، اروپا و آسیا- تصمیمات احتمالی ای را برای انتقال استخراج این ارز به ایران را در دستور کار داشتند. از دلایل عمده این مسئله ارزانی قیمت برق در ایران ارزیابی شده بود. هر کیلووات ساعت برق در ایران شِش دهم یک سنت – هر دلار آمریکا ۱۰۰ سنت - (تا بهمن ماه ۱۳۹۷)در حالی که قیمت همین میزان برق در ایالات متحده آمریکا ۱۲ سنت و در کشوری مثل آلمان ۳۵ سنت بوده.[۳۱]

مدیاک بازدید : 505 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:28 نظرات (0)

بیت کوین چگونه کار می کند؟

این سوال اغلب موجب سردرگمی می‌شود. این هم یک توضیح زیرکانه!

 

facebook

twitter

icon

مبانی کار برای یک کاربر جدید

به عنوان یک کاربر جدید، می توانید بدون دانستن جزئیات فنی شروع به کار با بیت کوین کنید. همین که یک کیف پول بیت کوینی روی کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود نصب کردید، اولین آدرس بیت کوینی شما تولید شده و می توانید در صورت نیاز، آدرسهای بیشتری هم بسازید. می توانید آدرسهای خود را برای دوستانتان فاش کنید تا آنها بتوانند به شما پرداخت کنند و یا برعکس. در حقیقت، بسیار شبیه به طرز کار ایمیل است جز آنکه آدرسهای بیت کوینی فقط باید یکبار استفاده شوند.

 

icon

ترازهای - زنجیره ی بلاک

زنجیره ی بلاک یک دفتر کل عمومی به اشتراک گذاشته شده است که کل شبکه بیت کوین بر آن متکی است. تمام تراکنشهای تائید شده در زنجیره بلاک گنجانده می شوند. به این ترتیب، کیف پولهای بیت کوینی می توانند ترازهای قابل خرج را محاسبه کرده و تراکنشهای جدید به شکل بیت کوینهای قابل خرج که عملاً متعلق به خرج کننده هستند، تائید شوند. یکپارچگی و ترتیب زمانی زنجیره بلاک از طریق رمزنگاری اعمال می شود.

 

icon

تراکنش ها - کلید های خصوصی

یک تراکنش انتقال ارزش بین کیفهای پول بیت کوینی است که در زنجیره بلاک گنجانده می شود. کیفهای پول بیت کوینی یک قطعه داده ی محرمانه به نام کلید خصوصی یا سید را در خود نگه می دارد که در امضای تراکنشها بکار می رود و یک مدرک ریاضی انجام کار دال بر اینکه این تراکنشها از جانب صاحب کیف آمده اند، بوجود می آورد. این امضا همچنین از اینکه کسی بتواند تراکنش را پس از صدور آن، تغییر دهد جلوگیری می کند. تمامی تراکنشها بین کاربران منتشر شده و معمولاً طی 10 دقیقه ی پس از آن، شبکه کار تائید تراکنش را طی فرآیندی به نام استخراج شروع می کند.

 

icon

پردازش - استخراج

استخراج یک سیستم اجماع توزیع شده است که برای تائید تراکنش های در حال انتظار، از راه گنجاندن آنها در زنجیره بلاک، بکار می رود. استخراج، یک ترتیب زمانی را به یک زنجیره بلاک اعمال می کند، از بیطرف بودن شبکه محافظت می کند و اجازه می دهد کامپیوترهای مختلف با هم در مورد وضعیت سیستم به توافق برسند. تراکنش ها برای اینکه تائید شوند، باید در یک بلاک که طبق قوانین بسیار سختگیرانه ای رمزنگاری شده، دسته بندی شوند و به تائید شبکه برسند. این قوانین از اصلاح بلاک های قبلی جلوگیری می کند چرا که با اینکار، بلاکهای بعدی باطل خواهند شد. استخراج، همچنین چیزی شبیه به یک بخت آزمایی رقابتی را ایجاد می کند تا کسی نتواند بسادگی به زنجیره بلاک، بلاکهای جدید اضافه کند. به این ترتیب، هیچکس نخواهد توانست آنچه را که به زنجیره بلاک وارد شده، کنترل کند و یا بخشهایی از زنجیره بلاک را طوری عوض کند که پول های خرج شده ی خود را برگرداند.

 

icon

پایین رفتن از سوراخ خرگوش

این تنها جمع بندی بسیار کوتاهی از این سیستم است. اگر مایلید جزئیات بیشتری بدانید، می توانید به صفحه اصلی مراجعه کنید مستندات توسعه دهندگان که طراحی سیستم را توضیح می دهد، Developer Documentation بخوانید و ویکی بیت کوین را بررسی کنید.

مدیاک بازدید : 509 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:27 نظرات (0)

آنچه که باید بدانید

اگر می خواهید در باره بیت کوین بررسی کنید، چند نکته را بایستی بدانید. روش تعویض پول در بیت کوین با آنچه که بانک های معمولی انجام می دهند، تفاوت دارد. بنابراین قبل از انجام هر معامله جدی با استفاده از بیت کوین، باید وقت بگذارید و آنرا یاد بگیرید. همانقدر که در مورد کیف پول معمولی خود احتیاط میکنید، همانقدر و یا حتی بیشتر از آن، در مورد بیت کوین دقت داشته باشید.

 

facebook

twitter

icon

کیف پول خود را ایمن کنید.

کیف پول خود را ایمن نمایید، همانگونه که در زندگی واقعی خود چنین می کنید. بیت کوین به روشی بسیار آسان، ارزش را به همه جا منتقل می کند و به شما اجازه میدهد پول خود را کنترل نمایید. چنین ویژگیهای مهمی، اقدامات امنیتی مهمی را هم به دنبال دارد. در عین حال، اگر بدرستی از بیت کوین استفاده شود، می تواند سطوح امنیتی بالایی را هم فراهم آورد. همواره بخاطر داشته باشید که برای حفاظت از پولتان، مسئولیت انجام کنشهای درست، بر عهده خود شماست. در مورد ایمن کردن کیف پول خود بیشتر بخوانید

 

icon

بهای بیت کوین متغیر است

به دلیل اقتصاد نوپای بیت کوین، ماهیت جدید آن و گاهی بازارهای غیرنقدی، بهای بیت کوین می تواند در یک دوره زمانی کوتاه به صورت پیش بینی نشده ای افزایش و یا کاهش یابد. در نتیجه، نگهداری پس انداز با بیت کوین در حال حاضر توصیه نمی شود. به بیت کوین به صورت یک سرمایه ی در معرض ریسک زیاد، نگاه کنید و به هیچ وجه پولی را که توانایی باختن آن را ندارید، با بیت کوین پس انداز نکنید. اگر قرار باشد از طریق بیت کوین به شما چیزی پرداخت شود، سرویس های بسیاری هستند که می توانند آن مبلغ را بر حسب ارز محلی، به شما پرداخت نمایند.

 

icon

مبالغ پرداخت شده از طریق بیت کوین، قابل برگشت نیستند.

هر گونه تراکنشی با بیت کوین، برگشت پذیر نیست. فقط شخص دریافت کننده می تواند مبلغ را مسترد کند. این به آن معناست که باید مراقب باشید و با افراد و سازمانهایی که می شناسید و یا کسانی که اعتبارشان بر شما محرز شده است، وارد معامله شوید. کسب و کارها باید درخواستهای پرداختی را که به مشتری های خود نشان میدهند، کنترل نمایند. بیت کوین می تواند اشتباههای چاپی را تشخیص داده و معمولاً به شما اجازه ارسال پول به یک آدرس اشتباه را نمی دهد. ممکن است در آینده، سرویس های اضافی دیگری هم بوجود آیند که گزینه ها و حفاظت بیشتری برای مصرف کننده فراهم نمایند.

 

icon

بیت کوین، هویتی ناشناخته نیست

برای حفظ حریم شخصی شما در بیت کوین، قداماتی انجام شده است. تمام تراکنشهای بیت کوینی بصورت عمومی و دائمی روی شبکه دخیره می شود. این به آن معناست که هر کسی می تواند تراز و تعاملات مربوط به هر آدرس بیت کوینی را ببیند. اما با وجود این، هویت هر کاربر در ورای یک آدرس، ناشناخته می ماند تا زمانی که اطلاعات در حین انجام یک خرید یا سایر شرایط دیگر، آشکار شود. به همین دلیل است که از آدرسهای بیت کوینی، فقط یکبار باید استفاده کرد. همواره به یاد داشته باشید که به منظور حفاظت از پولتان، مسئولیت انجام کنشهای درست، بر عهده خود شماست. در مورد حفاظت از حریم شخصی خود بیشتر بخوانید

 

تراکنش های فوری امنیت کمتری دارند

هر تراکنش بیت کوینی معمولاً چند ثانیه به طول می انجامد و تایید همین تراکنش از ده دقیقه پس از آن شروع می شود. در خلال این مدت، تعامل مجاز بوده و ممکن است برگشت پذیر هم باشد. کاربران فریبکار می کوشند تا تقلب کنند. اگر نمی توانید منتظر تایید باشید، کارمزد تراکنش اندکی را تقاضا کرده و یا از سیستم آشکارسازی تعاملات ناامن، که می تواند امنیت را بالا ببرد، استفاده کنید. برای مبالغ بالاتر مثلاً 1000 دلار امریکا، منطقی است که برای 6 تاییدیه و یا بیشتر صبر نمایید. هر تاییدیه می تواند خطر تراکنش معکوس را بطور تصاعدی، کاهش دهد.

 

icon

بیت کوین همچنان در دست آزمایش است

بیت کوین ارز جدیدی است که فعالانه در دست توسعه است. هر چند که با افزایش استفاده از آن، میزان آزمایشی بودن بیت کوین کمتر می شود ولی باید بخاطر بسپرید که بیت کوین یک نوآوری جدید است و ایده هایی را میکاود که قبلاً هرگز به آنها نپرداخته بودند. بنابراین هیچکس نمی تواند آینده بیت کوین را پیش بینی کند.

 

icon

مالیات ها و مقررات دولتی

بیت کوین ارزی رسمی نیست. یعنی بیشتر مراجع قضایی از شما خواهند خواست که مالیات های مربوط به درآمد، فروش، حقوق و بهره سرمایه ای را روی آنچه که ارزش دارد، از جمله بیت کوین، بپردازید. مسئولیت حصول اطمینان از موارد مالیاتی و دیگر احکام قانونی یا مقرراتی که توسط دولت و یا شهرداریهای محلی وضع شده، بر عهده خود شماست.

مدیاک بازدید : 511 یکشنبه 20 مرداد 1398 زمان : 12:24 نظرات (0)

توکنی کردن  به چه معناست؟

توکنی کردن فرایند تبدیل چیزها به دارایی های دیجیتال است.

 

فرض کنید یک مزرعه به ارزش یک میلیون دلار دارید. این مزرعه دارای یک انبار بزرگ،  تعدادی گاو، پرنده و یک قیچی است. ناگهان شما به مقداری پول نیازمند می شوید. می توانید این مزرعه را از طریق راه های قدیمی بفروشید. پر کردن مدارک مورد نیاز، منتظر پیشنهادات ماندن و غیره. اما اگر کمتر از 1 میلیون دلار لازم داشته باشید و بخواهید بیشتر مزرعه را برای خود حفظ کنید چطور؟

 

تصور کنید که یک میلیون توکن دیجیتال با نماد COW تولید کرده اید که هر کدام 1 درصد از اموال شما را شامل می شود. می توانید هر دارایی دیگری را نیز به همین ترتیب توکنی کنید.

از لحاظ فنی شما الگوریتمی را فراهم می کنید که به عنوان یک قرارداد هوشمند در بلاک چین اجرا می شود. این الگوریتم تمام ویژگی های توکن شما را تعیین می کند. ارزش، تعداد، عناوین، نام و غیره.

 

اما چطور می توان واقعا این توکن های COW را تهیه کرد و آنها را آزادانه در صرافی های مختلف خرید و فروش کرد؟ برای این منظور نیاز به یک پلتفرم است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند. اتریوم محبوب ترین انتخاب است. به طور کلی و به جای بحث در مورد جزئیات فنی درباره چگونگی ایجاد توکن و دور شدن از موضوع، می توان گفت که شما نیاز به قالب یک قرارداد هوشمند، یک ویرایشگر متن و یک آدرس کیف پول اتریوم دارید.

 

پس به این ترتیب توکن COW شما ایجاد شده و حالا منتشر شده است. به لحاظ فنی آنها توکن های ERC20 هستند و اساسا به این معنا است که این توکن ها بر روی بلاک چین اتریوم قرار دارند. پس از این که توکن ها وارد بازار شدند، ارزش آنها می تواند مطابق با تقاضا افزایش یا کاهش یابد.

 

اما چطور بلاک چین به ما اجازه می دهد تا چیزها را توکنی کنیم؟ ما یک مزرعه و اقلام آن را به صورت دیجیتالی بر روی بلاک چین های موجود درآوردیم. به طور خلاصه می توان گفت که حالا مزرعه شما یک دارایی توکنی شده است.

 

آیا این یک ایده جدید است؟

نه واقعا، اما ایده ای مدرن است.

 

البته مفهوم اوراق قرضه (به عنوان شکلی کلی تر از توکنی شدن) پیش از ظهور ارزهای رمزنگاری وجود داشته است. اوراق قرضه فرایندی است که در آن اطلاعات انواع مختلفی از تعهدات قراردادهای بدهی ذخیره می شود. مانند وام های مسکن، وام خودرو و یا کارت های بدهی. این اوراق با پول نقد به سرمایه گذاران ثالثی به عنوان اوراق بهادار فروخته می شود. گاهی این تعهدات اوراق قرضه، اوراق بهادار و یا اوراق بهادار تعهدات بدهی وثیقه(CDOs) نیز نامیده می شود.

در واقع می توان گفت اوراق قرضه اسنادی است که به موجب آن شرکت انتشار دهنده متعهد می‌شود مبلغ مشخصی (بهره سالانه) را در زمان‌هایی خاص به دارنده آن پرداخت کند و در زمان مشخص (سررسید) اصل مبلغ را باز پرداخت کند. دارنده اوراق به عنوان بستانکار حق دریافت اصل و بهره آن را دارد ولی هیچ مالکیتی در شرکت ندارد.

 

در اینجا نیز ایده اصلی این است که چیزهای مختلف را تبدیل به اوراق قرضه یا اوراق بهادار کنیم و نیز دیدیم که پیش از این چگونه این کار انجام می شده است.

 

تفاوت توکنی کردن با اوراق قرضه چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت تفاوت آنها در بلاک چین است.

 

اما بگذارید نگاهی عمیق تر به توکن داشته باشیم. البته باید گفت که مانند بسیاری از اصطلاحات رایج در صنعت رمزنگاری هیچ تعریف واحد و مورد توافقی در مورد آن وجود ندارد.

در اساس می توان گفت که یک توکن به نوعی نمادی از یک دارایی یا ابزار خاص است. اما این خیلی خلاصه بود. بیایید نگاهی به سه نوع توکنی که ممکن است بسیار رایج باشد بیاندازیم و بیشتر آنها را باز کنیم

 

توکن های ارز

این نوع توکن ها بسیار رایج هستند. ارزهای رمزنگاری را در نظر بگیرید. توکن های پولی یا ارزی بر اساس بلاک چین مستقل خود ساخته می شوند. آنها بر اساس هیچ نوع دارایی نیستند. در عوض ارزش آنها به طور مستقیم در ارتباط با مکانیزمی است که آنها را توزیع می کند.

 

همانطور که از نام توکن های پولی پیداست هدف این نوع توکن ها این است که بتوان آنها را مبادله، خرید و فروش کرد و یا بتوان از آنها برای خرید کالا یا خدمات استفاده کرد. درست مثل ارزهای فیات و معمولی.

 

توکن های ابزاری یا کارا

درک این توکن ممکن است کمی سخت باشد.

 

توکن های کارا یا ابزاری به شما امکان دسترسی به یک محصول و خدمات خاص را می دهد. پولی که بابت این توکن پرداخت می کنید به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا سرمایه کافی برای ایجاد و گسترش محصول خود داشته باشند.

توکن BAT مثالی از این دسته توکن ها است. این توکن ابزاری برای افزایش و انجام تبلیغات دیجیتالی است. تبلیغ کنندگان با خرید توکن BAT که در بین ناشران و کاربران مرورگر توزیع شده است، می توانند هزینه میزبانی از تبلیغات یا مشاهده آن را پرداخت کنند.

 

توکن های ابزاری به منظور سرمایه گذاری طراحی نشده اند. با این حال اغلب افراد به امید این که بعدها با افزایش تقاضای محصولات و خدمات شرکت، ارزش آنها افزایش خواهد یافت، این توکن ها را خریداری می کنند.

 

توکن های امنیتی

توکن های امنیتی به نوبه خود نشان دهنده یک سرمایه گذاری مستقیم هستند. هنگامی که یک توکن را می بینید این سوالات را بپرسید: آیا برای سرمایه گذاری فروخته می شود؟ آیا می توان انتظار سود داشت؟ آیا این سود صرفا به افرادی که در پیشبرد اهداف تلاش می کنند تعلق می گیرد و یا به هر شخص ثالث دیگری پرداخت می شود؟ اگر پاسخ شما به تمام این سوالات مثبت است، پس این یک توکن امنیتی است.

 

اما چرا بلاک چین؟

زیرا بلاک چین فرایند توکنی کردن را شفاف می کند.

 

هر تراکنشی که با COW انجام می شود، از آنجا که این توکن ERC-20 است، بر روی بلاک چین اتریوم ثبت شده است. از آنجا که این بلاک چین یک دفتر ثبت عمومی غیرقابل تغییر است، هیچ کس نمی تواند توکن ها یا مالکیت شما را جعل کرده یا مورد سوء استفاده قرار دهد. حقوق و مسئولیت قانونی شما مستقیما در توکن ثبت شده است.

علاوه بر این بلاک چین باعث می شود تا توکنی کردن بسیار مقرون به صرفه باشد. به جای نیاز داشتن به واسطه و پر کردن و پرداختن به پرونده ها، فقط لازم است یک قرارداد هوشمند را برای کار خود برنامه نویسی کنید. یعنی هزینه های اداری برای خرید و فروش COW تقریبا صفر است.

 

علاوه بر این مانند سایر معاملات رمزنگاری، توکن شما می تواند 24 ساعته و 7 روز هفته در تمام دنیا در دسترس باشد.

 

یکی از مزایای اصلی توکنی کردن این است که می توانید به عنوان صاحب مزرعه حتی 0.01 درصد از مزرعه را با استفاده از توکن COW خود نیز بفروشید.

 

این به نوعی مالکیت دارائی واقعی است که به سرمایه داران گزینه های بیشتری را برای تنوع بخشیدن به دارایی های خود می دهد.

 

به عنوان مثال سهام شرکت آمازون را در نظر بگیرید. هر سهم آن 1800 دلار ارزش دارد و تنها می توانید حداقل یک سهم بخرید. اما اگر یک چهارم یا یک هشتم یک سهم را بخواهید چطور؟ اینجاست که توکنی کردن این امکان را فراهم می کند. هر چیزی از سهام آمازون گرفته تا املاک و مستغلات و آثار هنری می توانند در واحدهای بسیار کوچکی به عنوان دارایی های دیجیتال فروخته شوند.

 

هنگامی که یک دارایی توکنی می شود، به خصوص موارد غیر معمولی مانند آثار هنری، دسترسی برای طیف وسیع تری از علاقمندان فراهم می شود. بنابراین نیازی به تخفیف نیز نخواهد بود و حتی با ارزش های بیشتری این دارایی عرضه می شود. علاوه بر این سرمایه گذاران دسترسی به فرصت های بیشتری برای رشد سرمایه های خود دارند.

 

به عبارت دیگر ویژگی توکنی کردن این است که دارایی های غیر نقدی را می توان به صورت نقدی درآورد و این ارمغان جدیدی برای دنیای مالی و اقتصادی است.

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 36
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 109
  • بازدید ماه : 263
  • بازدید سال : 1,204
  • بازدید کلی : 57,810