loading...

ارز دیجیتال - بیت کوین

در این مطلب ما به معرفی مقدماتی بلاک چین اتریوم می پردازیم و نگاهی اجمالی به سومین (و گاهی دومین!) ارز مجازی بزرگ دنیا با ارزش بازاری بالغ بر 9 میلیارد دلار خواهیم داشت. در مطلبی دیگر بلاک چین اتریوم

مدیاک بازدید : 483 سه شنبه 22 مرداد 1398 زمان : 18:47 نظرات (0)

در این مطلب ما به معرفی مقدماتی بلاک چین اتریوم می پردازیم و نگاهی اجمالی به سومین (و گاهی دومین!) ارز مجازی بزرگ دنیا با ارزش بازاری بالغ بر 9 میلیارد دلار خواهیم داشت. در مطلبی دیگر بلاک چین اتریوم به طور تخصصی بررسی خواهد شد.

 

اتریوم چیست

برای پاسخ به سؤال “اتریوم چیست” پیش از آنکه نگاهی دقیق به مفهوم آن داشته باشیم باید نگاه سریع و گذرا از بیت کوین برایتان ترسیم کنیم.

 

همان‌طور که احتمالاً  می‌دانید بیت کوین یک ارز رمزپایه و غیرمتمرکز هست که تا پیش از پدید آمدن آن برای انتقال پول بین دو نفر از یک واسطه استفاده می‌شد که عموماً این واسطه را بانک می‌نامیم. در روش سنتی زمانی که شما از طریق درگاه‌های بانکی اقدام به انتقال پول می‌کنید همواره تحت نظر هستید و بانک به عنوان نهاد کنترل‌کننده می‌تواند پول و در نمایی بزرگ‌تر ارزش این پول را با تغییرات نرخ عرضه کنترل نماید.

 

اما با اختراع بیت‌کوین معادلات این بازی تغییر کرد. در این سیستم دیگر نیازی به این نیست که حتماً یک حلقه واسط بین شما و دوستانتان برای انتقال پول وجود داشته باشد و می‌توانید مستقیماً اقدام به انتقال سرمایه‌ی خود کنید. چون هر نقل‌وانتقال بیت کوین در این شبکه توسط تمام افراد شبکه باید مورد تائید قرار بگیرد می‌توان گفت که اختلال و دست‌کاری در آن تقریباً غیرممکن است.

 

تبریک میگوییم! حالا یک سیستم وجود دارد که می‌توانید به آن کاملاً مطمئن باشید و درعین‌حال هیچ نهاد دولتی و غیردولتی هم توانایی کنترل آن را ندارند.

 

اکنون ما می‌دانیم که پول می‌تواند غیرمتمرکز باشد، این مزیت از طریق به وجود آمدن بیت کوین به دست آمد.

 

اتریوم چیست

 

اما چرا اگر می‌توان پول را غیرمتمرکز کرد چیزهای دیگر را غیرمتمرکز نکنیم؟!

به‌طور مثال در سیستم رأی‌گیری، زمانی که شما در یک سیستم رأی‌گیری حضور به عمل می آوردید در واقع در یک سیستم کاملاً مرکزی شرکت می‌نمایید. به عبارتی تمامی رأی‌ها در یک مرکز جمع‌آوری و شمرده می‌شوند.

 

یا زمانی که شما از فیس‌بوک استفاده می‌کنید و پست‌های مختلف می‌گذارید درواقع تمام اطلاعات شما به یک مرکز انتقال می‌یابد که در حال بازبینی و کنترل است.

اکنون احتمالاً متوجه شده‌اید که از سیستم بلاکچین می‌توان استفاده‌های گسترده‌تری کرد.

 

یک سیستم که توسط آن می‌توان برنامه‌های مختلفی را به اجرا در آورد، نه فقط پول. در واقع می‌توان گفت انتقال پول از طریق سیستم بلاکچین بخش بسیار کوچکی از توانایی این سیستم بزرگ است.

 

این قضیه باعث هیجان دانشمندان حوزه‌ی بلاکچین شد و آن‌ها شروع به تحقیق کردند که دیگر چه چیزی را می‌توان غیرمتمرکز کرد.

 

معرفی بلاک چین اتریوم

 

سالی دیویس(روزنامه نگار حوزه فناوری فایننشال تایمز) درباره بلاک چین می‌گوید: «نسبت بلاک چین به بیت کوین مثل نسبت اینترنت به ایمیل است. بلاک چین یک سیستم ارزشمند الکترونیکی است که می‌توانید کاربردهای متنوعی برای آن تعریف کنید و استفاده از آن برای ارز دیجیتال فقط یکی از آنهاست.»

 

اما مشکل آنجا بود که با زبانی که بیت کوین توسط آن نوشته شده بود دارای محدودیت‌های زیادی بود و قادر به غیرمتمرکز کردن چیزهای دیگر نبود. در واقع بیت‌کوین نوشته شده بود تا صرفاً چندین کار ساده انجام دهد، از اینجا بود که ویتالیک بوترین جوان با بلاکچین اتریوم وارد داستان شد.

 

اتریوم در اواخر سال 2013 معرفی شد و در سال 2014 رسماً توسط خود بوترین راه‌اندازی شد.

 

به صورت خلاصه می‌توان گفت اتریوم یک بلاکچین است که آمده تا به غیرمتمرکز کردن دنیای اطرافمان کمک کند!

اگر شما می‌خواهید که یک برنامه‌ی غیرمتمرکز بنویسید که توسط هیچ‌کس قابل تغییر نباشد تنها کاری که نیاز است بکنید اینست که زبان برنامه نویسی اتریوم (سالیدیتی) را یاد بگیرید.

 

زمانی که شما درون اتریوم یک برنامه می‌نویسید تمام کامپیوترهای داخل شبکه از اجرای صحیح آن اطمینان حاصل می‌کنند. دقیقاً همان کاری که در سیستم بلاکچین بیتکوین توسط گره‌ها (پایگاه‌های فعال در شبکه) انجام می‌شد تا انتقال پول به‌درستی صورت گیرد.

 

ارز اتر 

 

نکته‌ی مهمی که اینجا باید به آن توجه کرد این است خود اتریوم یک ارز مجازی نیست بلکه یک بلاکچین است. خیلی از کاربران تفاوتی بین اتریوم و اتر قائل نیستند و عموما این دو را به جای یکدیگر به کار می‌برند. اتریوم یک شبکه است که در این شبکه، تمامی اتفاقات به کمک ارز دیجیتالی آن، یعنی اتر (ether) انجام می‌شود که با نماد ETH نشان داده می‌شود. اتر در واقع سوخت شبکه ی اتریوم است.

 

گره های شبکه برای اجرای درخواست‌ها و راه اندازی کدهای مربوط به قراردادها اتر دریافت می‌کنند.

 

مزایای شبکه غیرمتمرکز اتریوم چیست؟

از آنجا که برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی بلاک چین اجرا می‌شوند، می‌توانند از مزایای آن نیز بهره ببرند. اصلی‌ترین مزایای شبکه غیرمتمرکز اتریوم به شرح زیر است:

 

غیرقابل تغییر بودن: شخص ثالث نمی‌تواند داده‌های موجود در قراردادها را تغییر دهد.

ضد فساد: از آنجا که برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد شده بر بستر اتریوم بر اساس یک سری اصول مورد توافق ایجاد می شوند، امکان سانسور وجود ندارد.

ضد هک: برنامه‌های قرار گرفته بر بستر اتریوم به خاطر رمزنگاری به خوبی در برابر هک و فعالیت‌های خرابکارانه مقاوم هستند.

بدون توقف: بر خلاف برنامه‌های معمولی که ممکن از خودشان یا سرورشان از کار بیفتد، این برنامه‌ها را نمی‌توان از کار انداخت. در واقع گره‌های موجود در شبکه ضمانت کنند‌ه‌ی فعالیت همیشگی این شبکه هستند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 82
  • بازدید ماه : 236
  • بازدید سال : 1,177
  • بازدید کلی : 57,783