loading...

ارز دیجیتال - بیت کوین

قیمت بیت کوین ۱۳۹۷/۰۹/۰۱12 قیمت بیت کوین | قیمت لحظه ای بیت کوین قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین ۱۳۹۸/۰۵/۲۰ ۱۱۳۵۷.۹ دلار   عوامل تعیین‌کننده قیمت بیت کوین در بازار بیت کوین درست همانن

مدیاک بازدید : 489 دوشنبه 21 مرداد 1398 زمان : 11:46 نظرات (0)

قیمت بیت کوین

۱۳۹۷/۰۹/۰۱12

قیمت بیت کوین | قیمت لحظه ای بیت کوین

قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین ۱۳۹۸/۰۵/۲۰

۱۱۳۵۷.۹ دلار

 

عوامل تعیین‌کننده قیمت بیت کوین در بازار

بیت کوین درست همانند هر دارایی دیگر در بازارهای جهانی، با نوسان قیمتی روبروست. با این وجود، طی ده سالی که از عمر این ارز دیجیتال می‌گذرد، نوسانات آن شدیدتر از بسیاری از دارایی‌های دیگر بوده است. واقعیت این است که عوامل متعددی در کنار هم، قیمت بیت کوین در بازار را تعیین می‌کنند. البته تاثیر برخی عوامل در کوتاه‌مدت پررنگ است و برخی دیگر نیز معمولا بر روند بلندمدت قیمت بیت کوین تاثیر دارند. در ادامه به بررسی برخی از این عوامل می‌پردازیم:

 

۱. نقش عرضه و تقاضا

درست همانند هر نوع دارایی دیگر، عرضه و تقاضا از مهم‌ترین متغیرها در تعیین قیمت بیت کوین است. اگر بیت کوین به وفور عرضه شود ولی تقاضای چندانی نداشته باشد، قیمت آن پایین می‌آید. عکس این قضیه نیز صادق است.

 

قیمت بیت کوین متاثر از عرضه و تقاضاست

 

عرضه بیت کوین توسط چندین بازیگر کلیدی صورت می‌گیرد. یکی از این بازیگران، استخراج‌کنندگان یا همان ماینرها هستند که بیت‌ کوین‌های تازه استخراج شده را به فروش می‌رسانند. همچنین سرمایه‌گذاران کوتاه و بلندمدت که حجم قابل توجهی بیت کوین در اختیار دارند نیز از دیگر افرادی هستند که نقشی تعیین کننده در قیمت بیت کوین دارند.

 

۲. کاربردپذیری بیت کوین

اولین ارز دیجیتال با حل موانع پول رسمی و مشکلات ناشی از آن ایجاد شد. البته بیت کوین به خاطر برخی محدودیت‌های ذاتی هنوز نتوانسته جایگاه قابل قبولی را در پرداخت‌های روزمره در دنیا به خود اختصاص دهد. با این وجود، هر قدر بیت کوین (و نیز سایر ارزهای دیجیتال) بتوانند کاربردهای سودمندتری در جامعه داشته باشند، مطلوبیت بیشتری داشته و در نتیجه بر قیمت آنها افزوده می‌شود.

 

۳. هیجانات مثبت و منفی در بازار

اخباری که در بازه‌های زمانی متفاوت درباره بیت کوین منتشر می‌شود از دیگر عوامل مهم در جهت‌دهی به قیمت بیت کوین به شمار می‌رود. اتفاقی که برای صرافی ام‌تی‌گاکس (Mt.Gox) افتاد مثال خوبی در این زمینه است.

 

ارتباطات هیجانات بازار با قیمت بیت کوین در بازار

 

این صرافی آنلاین به خاطر یک مشکل امنیتی، اسیر هکرها شد و موجودی آن به سرقت رفت. سرقت ۸۵۰ هزار بیت کوین از این صرافی سبب کاهش سریع ۳۶ درصدی قیمت بیت کوین در آن زمان شد. از سویی دیگر، انتشار اخبار افزایش شدید قیمت بیت کوین در اواخر سال ۲۰۱۷، بسیاری از افراد را به سمت خرید بیت کوین سوق داد. خلاصه اینکه هیجانات مثبت و منفی بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار است. گفتنی است در مطلبی با عنوان «عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال» بیشتر در این باره توضیح دادیم.

 

دلیل تفاوت قیمت بیت کوین در صرافی‌های مختلف

اگر قصد خرید بیت کوین و یا فروش آن را به یکی از صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال دنیا داشته باشید، مشاهده خواهید کرد که قیمت آنها در هر لحظه، تفاوتی مشخص با یکدیگر دارد. برای نمونه، تفاوت قیمت بیت کوین در صرافی بیتفینکس (Bitfinex) با قیمت آن در صرافی جمینای (Gemini) تفاوت دارد. این در حالی است که قیمت بسیاری از دارایی‌های دیگر نظیر طلا در بازارهای جهانی فاقد چنین تفاوتی است. اما چرا؟ سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی تحلیلی به واکاوی این مساله می‌پردازد:

 

واقعیت این است که قیمت بیت کوین به چندین عامل مختلف بستگی دارد که عبارتند از:

 

متفاوت حجم معاملات در صرافی‌ها

نبود استاندارد موفق توافق جمعی برای قیمت‌گذاری بیت کوین

فقدان هماهنگی بین صرافی‌ها برای تعیین قیمت واحد برای بیت کوین

واکاوی سه عامل کلیدی نوسان قیمت بیت کوین

صرافی‌های بزرگ، هر روز حجم قابل توجهی از خرید و فروش رمزارزها را تجربه می‌کنند. این در حالی است که در صرافی‌های کوچک‌تر، این حجم بسیار محدود است. همین تفاوت در حجم عرضه بیت کوین به ایجاد تفاوت در قیمت‌ها می‌انجامد.

 

دوم اینکه هیچ راه استاندارد و معیار واحدی برای تعیین قیمت بیت کوین وجود ندارد. این درست بر خلاف سایر سرمایه‌ها نظیر نفت، طلا یا فلزات است که معیارهای مشخصی تعیین کننده قیمت است. این عدم وجود سنجه مشخص برای قیمت‌گذاری این رمزارز (و نیز سایر ارزهای دیجیتال) دومین عامل این وضعیت به شمار می‌رود.

 

تاثیر نبود سازوکار دقیق ارتباطی صرافی‌ها و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین

 

در نهایت اینکه فرآیند انتقال پول بین صرافی‌ها هنوز از کارایی لازم برخوردار نیست. این امر سبب می‌شود قیمت‌های متفاوت به پدیده‌ای عادی در بازار رمزارزها بدل شود. این در حالی است که فرآیندهای انتقال پول در بازارهای جاافتاده دیگر جلوی بروز این مشکل را می‌گیرد.

 

در نهایت به مشکل نبود زیرساخت‌های لازم می‌رسیم که سبب می‌شود کاربران نتوانند یک باره به خرید بیت کوین از چندین صرافی مختلف بپردازند. اگر این امکان وجود داشت، تفاوت قیمت به صورت خودبه‌خود از بین می‌رفت. با این وجود، شاید فراگیری هر چه بیشتر بیت کوین به ایجاد زیرساخت‌هایی این چنینی و در نتیجه، حل این مساله بیانجامد.

 

ارتباط نوسان قیمت بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال

اگر نگاهی به نمودار قیمت ارزهای دیجیتال بیندازیم، خواهیم دید که با هر افزایشی در قیمت بیت کوین، قیمت آلت کوین‌ها (یعنی سایر ارزهای دیجیتال نظیر اتریوم، لایت کوین، مونرو و …) هم افزایش می‌یابد. عکس این قضیه نیز درست است و کاهش قیمت بیت کوین به افت قیمت آلت کوین‌ها می‌انجامد.

 

این پدیده دلایل متعددی دارد. یکی از دلایل اصلی این هماهنگی نوسانات را باید در رویکرد صرافی‌های ارز دیجیتال دانست. در بیشتر این صرافی‌ها، برای خرید هر ارز دیجیتال غیر از بیت کوین، ابتدا باید مقداری بیت کوین خریده و سپس آن را به رمزارز مورد نظر خود تبدیل کنید. در واقع دو جفت «پول رسمی/ بیت کوین» و «بیت کوین/ آلت کوین» پدیده غالب در بسیاری از صرافی‌ها به شمار می‌رود. به همین دلیل است که تبدیل بیت کوین به آلت کوین و بالعکس، بخش قابل توجهی از مجموع تراکنش‌های روزمره یک صرافی ارز دیجیتال (و در نتیجه مجموع تراکنش‌های بیت کوین در دنیا) را به خود اختصاص می‌دهد.

 

ارتباط قیمت بیت کوین با قیمت سایر ارزهای دیجیتال

 

نقش بیت کوین در تراکنش‌ها در بازار رمزارزها همانند نقش دلار در تبدیل ارزهای رسمی است. برای نمونه، بسیاری از کشورها، برای مبادلات بین خود به جای استفاده از پول رسمی خود، از دلار به عنوان واسطه استفاده می‌کنند. دلیل این امر نیز تسلط دلار بر بازار و قدرت آن است. بیت کوین نیز به خاطر اینکه اولین ارز دیجیتال در دنیاست و نیمی از بازار را در دست دارد، این نقش واسطه را ایفا می‌کند.

 

به همین دلیل است که کاهش قیمت بیت کوین به معنای کاهش قیمت سایر ارزهای دیجیتال است. افزایش بیت کوین نیز افزایش قیمت سایر رمزارزها را به همراه دارد. با در نظر گرفتن سهم بزرگ بیت کوین از بازار، این هماهنگی قیمتی پیامدی طبیعی خواهد بود.

 

چرخه ساتوشی : ارتباط جستجو در گوگل و قیمت بیت کوین

ماهیت الکترونیکی بیت کوین سبب شده ارتباطی ناگسستنی با وب داشته باشد. در این میان یک کارشناس حوزه رمزارزها به نام کریستوفر برنینسک برای اولین بار متوجه هماهنگی تعداد دفعات جستجو برای بیت کوین و قیمت آن شد. او این روند را چرخه ساتوشی (Satoshi Cycle) نامگذاری کرد.

 

بیت کوین از ابتدای شکل‌گیری، فراز و فرودهای زیادی را در قیمت خود تجربه کرده است. هر گاه قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد، اخبار بیشتری در رسانه‌ها درباره آن منتشر می‌شود. همین امر سبب می‌شود به افزوده شده عده بیشتری به جمع کاربران این رمزارز می‌انجامد.

 

چرخه ساتوشی و رابطه قیمت بیت کوین و جستجو در گوگلچرخه ساتوشی می‌گوید که افزایش علاقه به بیت کوین سبب افزایش جستجو درباره این ارز دیجیتال در گوگل می‌شود. این افزایش جستجو به افزایش علاقه و در نتیجه استقبال بیشتر از بیت کوین می‌انجامد. استقبال بیشتر از یک فناوری نیز معمولا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 84
  • بازدید ماه : 238
  • بازدید سال : 1,179
  • بازدید کلی : 57,785